Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorKalsås, Sture Sagevik
dc.date.accessioned2023-02-27T10:02:38Z
dc.date.available2023-02-27T10:02:38Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3054127
dc.descriptionSture Sagevik Kalsås Master i samfunnsfagsdidaktikk Fakultetet for lærerutdanning, kultur og religion Kandidatnummer: 419 Emnekode: MGBSA550 Innleveringsdato: 16.05.2022en_US
dc.description.abstractFormålet med denne masteroppgaven er å bidra til økt forståelse av krisekommunikasjon, hva som kjennetegner god krisekommunikasjon og medias rolle under kriser. Denne studien ønsker å belyse hvordan norske helsemyndigheter kommuniserte våren 2020, og hvordan media forholdt seg til myndighetenes kommunikasjon. Våren 2020 blinket varsellampene hos norske helsemyndigheter og koronakrisen var et faktum. Koronapandemien ble i løpet av kort tid den mest omtalte saken i norske medier noensinne. Myndighetene tok i bruk foreliggende planer og prinsipper for god krisekommunikasjon. Journalister måtte påta seg flere roller som følge av krisen. I studien ble det benyttet kvalitativ metode, der hensikten var å oppnå økt forståelse. Forskningsarbeidet var eksplorerende og mange av valgene ble tatt underveis ettersom ny kunnskap ble tilført. Kildematerialet i analysen var pressemeldinger fra myndighetene og avisdekningen til Aftenposten, BT og VG fra 6.mars til 8.april 2020. Dette har blitt lest, tolket og analysert i lys av teori. Medias respons i avisdekningen var mest givende for å få innsikt i hvordan norske helsemyndigheter håndterte krisekommunikasjon våren 2020. Funn i fra studien viste at myndighetenes kommunikasjon var i tråd med foreliggende planer og prinsipper for god krisekommunikasjon. Da krisen ble et faktum førte det til endring i kommunikasjonen hos myndighetene. Myndighetene valgte å ta i bruk krisekommunikasjon og pandemiplanen i håndteringen av krisen. Denne ble benyttet og førte til at myndighetene reagerte og opptrådde på en hensiktsmessig måte. Et annet funn i studien viste at avisene speilet og formidlet myndighetens råd og strategi. Mediene i Norge inntok også rollen som kritikere og utgjorde en kritisk opposisjon.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandet
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectkrisekommunikasjonen_US
dc.subjectkoronakrisenen_US
dc.subjectnorske helsemyndigheteren_US
dc.subjectkommunikasjonen_US
dc.titleDa Norge stengte ned: En studie av krisekommunikasjon og medias rolle under koronakrisen våren 2020en_US
dc.title.alternativeWhen Norway shut down: A study of crisis communication and the role of media during the corona crisis in the spring of 2020en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.source.pagenumber111en_US
dc.description.localcodeMGBSA550en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal