Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorDinge, Frode
dc.date.accessioned2023-01-12T10:13:24Z
dc.date.available2023-01-12T10:13:24Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3042942
dc.descriptionMaster IKT i læring, Fakultet for lærerutdanning, kultur og idrett. Institutt for pedagogikk, religion og samfunnsfag.en_US
dc.description.abstractFormålet med denne studien har vært å se nærmere på hvordan lærere tilrettelegger for digitalt samarbeid i norskfaget på ungdomsskolen. Digitalt samarbeid blir lagt fram som viktig i forbindelse med den teknologiske utviklingen i samfunnet, og skolen har et viktig mandat. Nye former for kommunikasjon og samarbeid er i stadig utvikling, og samarbeidsferdigheter blir i den forbindelse understreket. Parallelt med alle mulighetene som ligger gjennom et digitalt samarbeid, stilles det også krav til lærerens kompetanse samt tilgang til og tilgjengelighet av digitale læringsressurser. Utgangspunktet har blant annet vært å få vite hvordan læreren tilrettelegger, og hvilke muligheter og utfordringer som oppleves. Problemstillingen er som følger: Hvordan legger lærere i norskfaget på ungdomsskolen til rette for digitalt samarbeid blant elever i en-til-en klasserommet? Metoden som er brukt er kvalitativ. Den kvalitative tilnærmingen ble valgt med bakgrunn i at det var lærernes opplevelser og erfaringer som skulle undersøkes. Data ble samlet inn gjennom semi-strukturerte intervju. Deltakernes opplevelser blir drøftet i lys av tidligere forskning og teoretisk perspektiv. Resultatene i studien viser at tilretteleggingens forskjellige aspekter er avhengig av de forutsetninger, herunder trygghet, erfaring samt digitale kompetanse lærerne forklarer de selv og elevene har. Det digitale samarbeid er mer utbredt når tilrettelagt gjennom prosjektarbeid og tverrfaglige temaer, er avhengig av hvilket trinn elevene går på og om man har tilgang til digitale læringsressurser. Google-verktøy er mye i bruk med bakgrunn i at de er enkle å bedrive samarbeid gjennom. Læreren fungerer i større grad som en veileder gjennom å legge til rette for mer prosessfokus i underveisvurderingen. Selv om lærerne opplever utfordringer i form av at elever bedriver andre ting, at de opplever å ikke være digitalt innfødt og at det foreligger begrensninger på hvilke digitale læringsressurser som finnes, blir utfordringene trumfet av mulighetene det digitale samarbeidet gir. Muligheter som å bedrive kreative læringsaktiviteter som engasjerer og skaper aktive elever som lærer med og av hverandre.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleDigitalt samarbeid i norskfaget på ungdomsskolen: Det er jo det som er livet. Det å kommunisere digitalt. De gjør jo det hele tiden på fritidenen_US
dc.title.alternativeDigital collaboration in the norwegian-subject from 8th to 10th gradeen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeMASIKT-OPGen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal