Elevers opplevelse av praktisk arbeid i naturfag
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3031591Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
I de siste tiårene har praktisk arbeid fått et større fokus i læreplanen. Flere tidligere studier har undersøkt effekten av praktisk arbeid, hvor læreren har vært i sentrum. Elevenes perspektiv på praktisk arbeid har derimot ikke fått det samme søkelyset. Det var derfor ønskelig å undersøke hvordan elever opplever arbeidsmetoden. Denne oppgaven søker å belyse praktisk arbeid i naturfag sett fra elevenes perspektiv.
Formålet med denne masteroppgaven er å undersøke hvilke opplevelser elever har med praktisk arbeid i naturfag som har vært positive. Studien benytter seg av et kvalitativt forskningsdesign, hvor tegning benyttes som data. Studiens problemstilling er «Hvilke opplevelser har elever med praktisk arbeid i naturfag?». I studien forskes det på barneskoleelever og deres opplevelser av praktisk arbeid i naturfag. Det var 37 barneskoleelever som bidro med tegninger til dette studie, hvor de fikk i oppgave å tegne en situasjon de har hatt med praktisk arbeid som de opplevde var positiv. Tegning er ikke en etablert forskningsmetode innenfor naturvitenskapelig område. Metodens potensiale blir derfor diskutert gjennom oppgaven.
Fra studien kommer det frem at elevene kan uttrykke sine følelser og opplevelser med tegning som middel. På bakgrunn av dette har jeg fått innsikt i elevenes erfaringer, og hva de fremhever fra positive opplevelser de har hatt med praktisk arbeid. Fra studiens resultater kommer det frem at elevers positive opplevelser med praktisk arbeid knyttes til enkelte aktiviteter, samt aktivitetenes lokasjon. Forsøk og feltarbeid både i klasserommet og ute i naturen var de aktivitetene som ble fremmet av flest elever. Videre ble det funnet at elever opplever arbeid både individuelt og sammen med andre som positivt. Det ble også funnet at flere elever legger vekt på et naturfaglig fenomen i stedet for aktiviteten, noe som kan tyde på at aktiviteten i seg selv ikke nødvendigvis er det viktigste for at elevene får positive opplevelser.
Beskrivelse
Fakultet for lærerutdanning, kultur og idrett