Show simple item record

dc.contributor.authorMuis, Markus Osaland
dc.contributor.authorOpheim, Julie Almås
dc.date.accessioned2022-11-14T08:52:01Z
dc.date.available2022-11-14T08:52:01Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3031582
dc.descriptionFakultet for lærerutdanning, kultur og idretten_US
dc.description.abstractDenne masteroppgaven tar for seg seksualitetsundervisning i naturfaget på ungdomstrinnet, og forsøker gjennom lærebokanalyse av fire lærebøker å få et innblikk i hvordan temaet kjønn blir fremstilt. I denne studien blir kjønn delt opp i et biologisk aspekt og et sosialt- og identitetsmessig aspekt, hvor det biologiske aspektet kan sies å ha en tydeligere plass i faget tradisjonelt sett. For å undersøke bøkenes fremstilling av kjønn, anvender vi Roberts (i Eggen & Knain, 2003) sine syv vinklinger om naturfagundervisning. Disse vinklingene deles opp i to hovedgrupper som omhandler elevsentrerte og fagsentrerte fremstillinger. Vinklingene sammen med denne todelingen fungerer som oppgavens analytiske verktøy. Gjennom analysen kommer det frem at det er vinkling (5), «Riktige forklaringer» som er tydelig overrepresentert i fagbøkene. Denne vinklingen karakteriseres av presise, faglige formuleringer, og hører til under en fagsentrert fremstilling. Totalt sett ser vi et tydelig fagsentrert fokus i alle bøkene, og det virker å ikke være forskjeller i fremstilling av biologisk kjønn og sosialt kjønn. Dette er noe som kan sies å stemme overens med definisjoner av naturfag, da det også her legges vekt på et faglig fokus. På den andre siden viser definisjoner på seksualitetsundervisningens innhold at den skal være vitenskapelig riktig, men elevrettet. Med det sagt, kan lærebøkene omtales som verktøy for undervisning og læring, og læreren er en avgjørende faktor for at seksualitetsundervisningen skal være nyttig og givende for elevene.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleNaturfagets rolle i seksualitetsundervisning på ungdomstrinneten_US
dc.title.alternativeThe role of natural science in sexuality education in lower secondary schoolen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeMGUNA550en_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse 4.0 Internasjonal