Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHolmøy, Henriette Pettersen
dc.date.accessioned2022-10-21T10:57:04Z
dc.date.available2022-10-21T10:57:04Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3027559
dc.descriptionMaster i matematikk i Grunnskolelærerutdanningen 1-7 Fakultet for lærerutdanning, kultur og idrett Innleveringsdato: 15. Septemberen_US
dc.description.abstractDenne masteroppgavens hensikt er å undersøke kjennetegn i undervisningsmateriell tilhørende programmeringsverktøy som kan bli anvendt i skolen for å anvende algoritmisk tenkning. Jeg anser denne forskningen som vesentlig da det er mye omdiskutert hvor stor kompetanse lærere har innen algoritmisk tenkning og programmering, spesielt fordi det ble en del av læreplanen først i 2020. Jeg håper analyseverktøyet kan hjelpe lærere eller utdanningsinstitusjoner når de skal vurdere og velge hvilke programmeringsverktøy som vil egne seg til deres klasseromsundervisning. Jeg tar for meg problemstillingen: Hva kjennetegner undervisningsmateriellet til programmeringsverktøy i matematikk og hvordan legger disse opp til anvendelse av algoritmisk tenkning? For å svare på problemstillingen analyserte jeg ni undervisningsmateriell, hentet fra tre ulike verktøy, i lys av Benton et al. (2016) og Brennan og Resnick (2012) teori om algoritmisk tenkning, sammensatt i Charalambous et al. (2010) rammeverk. Denne sammensetningen gjorde at verktøyenes helhet kunne belyses, samtidig som jeg kunne dykke dypere inn i enkelte oppgaver og belyse tema på en hensiktsmessig måte. Verktøyene jeg har tatt for meg er Kodeskolen, KUBO og Sphero. Funnene viser til stor variasjon mellom verktøyene, men at de har noen fellesnevnere innenfor algoritmisk tenkning. De legger alle opp til arbeid gjennom sosiokulturell læring, selv om de har ulik tilnærming til dette. De er like i at de kan anvendes som en introduksjon for algoritmisk tenkning, men de er ulike i hvor allsidig de er i form av at noen undervisningsmateriell inkluderer flere matematiske fagområder. De er også ulike i hvor stor grad de formidler informasjon og inkluderer lærer i undervisningsmateriellene.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandet
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectProgrameringen_US
dc.subjectprogrameringsverktøyen_US
dc.subjectundervisningen_US
dc.subjectmatematikkundervisningen_US
dc.subjectundervisningsmateriellen_US
dc.subjectalgoritmisk tenkingen_US
dc.titleProgrammeringsverktøys undervisningsmateriell og dets applikasjon av algoritmisk tenkningen_US
dc.title.alternativeProgramming tools’ teaching materials and its application of computational thinkingen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.source.pagenumber119en_US
dc.description.localcodeMGBMA550en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal