Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorInnerdal, Mari Sannes
dc.date.accessioned2022-10-03T07:50:52Z
dc.date.available2022-10-03T07:50:52Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3023200
dc.descriptionMaster i Læring og undervisning, Fakultet for lærerutdanning, kultur og idretten_US
dc.description.abstractLesing er en av de fem grunnleggende ferdighetene, og skal slik være en del av opplæringen i alle fag i grunnskolen. Lesing er slik en viktig del av opplæringen, men en vet likevel ikke nok om hvordan elever i ungdomsskolen faktisk leser, og om de bruker lesestrategier i møte med tekst. Formålet med denne studien bidra til mer kunnskap innenfor nettopp dette. Studien har et kvalitativt design der det er brukt semistrukturerte intervjuer sammen med innhenting av logg hos et utvalg klasser og elever. Målet er å få innsikt i elevenes egne beskrivelser av leseprosesser og deres strategibruk, og er på den måten avgrenset til deres erfaringer og opplevelser i møte med tekst i skolen. Det er elevenes egne beskrivelser som danner grunnlaget for utvalget av faktorer som kan bidra til at leseutvikling blant elever kan bedres. Studien bygger på teori og forskning som forteller noe om hva lesing er og innebærer. Gjennom analyse av datamaterialet som er samlet inn i forbindelse med prosjektet, kommer det frem at de fleste elevene som deltok i studien har kunnskaper rundt ulike grep en kan gjøre for å forstå tekst og innhold bedre, men at elvene mangler en grundigere forståelse for hva forskjellig bruk av lesestrategier kan utgjøre. Det kommer også frem i undersøkelsen at eksplisitt lesestrategiundervisning viser seg å være fraværende i skolen og undervisningen, og at opplæringen muligens har et stort forbedringspotensial, ut ifra det elevene beskriver. Motivasjon for lesing og bruken av lesestrategier har i tillegg stor sammenheng for hvordan elevene leser og deres leseforståelse. Det er ikke mulig å generalisere resultat fra denne studien, da svarene som kommer frem er basert på et lite utvalg elever. Likevel kan resultatene gi et nyttig innblikk i hvordan et utvalg elever beskriver deres leseprosess, og hvilke strategier de bruker for å lese ulike tekster i skolen.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleUngdomsskoleelever og lesing – en studie av hvordan elever forholder seg til tekst og lesestrategieren_US
dc.title.alternativeMiddle school students and reading - a study of how students relate to text and reading strategiesen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeMAS3-307en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal