Barnehagene må ta mobbing på alvor : hva legger pedagogiske ledere i begrepet mobbing, og hvilke tiltak kan de iverksette for å prøve å forebygge mobbing i barnehagen?
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/302269Utgivelsesdato
2015Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
”Gjennom media får vi innblikk i mange menneskers lidelseshistorier. Tv, film, litteratur og aviser presenterer bilder av mennesker som fornedres, krenkes, forfølges og hånes. Det kalles mobbing. Mobbing blant barnehagebarn synes ikke å ha fått den samme oppmerksomhet i forskningslitteratur eller blant fagfolk sammenlignet med mobbing blant skolebarn”. (Helgesen, 2014, s.11).
Mobbing er et veldig aktuelt og alvorlig tema som jeg synes det finnes for lite kunnskap om i barnehagene. Da vi skulle velge tema til bacheloroppgave kjente jeg fort at temaet mobbing var noe jeg ville sette meg mer inn i og lære mer om. Mobbing er noe som engasjerer meg, og jeg valgte også temaet på bakgrunn av en episode jeg opplevde i en barnehage hvor jeg var vikar. Valget handler også om at jeg synes det er viktig med god kunnskap om mobbing i barnehagene. Dette er fordi jeg har sett hvor store konsekvenser det kan få for personene det gjelder også i voksen alder.
”Barnehagen skal møte barna med tillit og respekt, og anerkjenne barndommens egenverdi. Den skal bidra til trivsel og glede i lek og læring, og være et utfordrende og trygt sted for fellesskap og vennskap. Barnehagen skal fremme demokrati og likestilling og motarbeide alle former for diskriminering”. (Kunnskapsdepartementet, 2011, s. 16).
I sitatet over kommer det tydelig frem at barnehagen skal jobbe for å forbygge mobbing. Mange mener at barnehagebarn er for små til å mobbe, og det står i sterk kontrast til forskningen som konkluderer med at små barn også kan mobbe andre barn (Helgesen, 2014). Hvis man får mer kunnskap inn i barnehagene om temaet, så tror jeg vi kan være med å hjelpe mange også når de skal videre på skole. Hvis vi tar mobbingen på et tidlig tidspunkt, kan vi kanskje hindre at mobbingen utvikler seg til noe mer alvorlig når barna begynner på skolen.
Det finnes lite forskning på dette område, likevel er mobbing et stort tema, og med tanke på omfanget av denne oppgaven må jeg avgrense litt for å få til ei oppgave som går nok i dybden. Jeg har valgt å ta for meg hva pedagogiske ledere legger i begrepet mobbing, og fokusere mest på hvilke forebyggende tiltak som finnes for å stoppe mobbing. Ut i fra de svarene jeg fikk i intervjuene mine, vil jeg vil se på hvordan leken kan være med på å forebygge mobbing. Jeg vil også se på hvordan voksenrollen i barnehagen kan være en forebyggende faktor, samt hvordan man kan få foreldrene aktivt med i forebyggende tiltak.
Jeg mener denne oppgaven er viktig for barnehagefeltet, og med denne oppgaven vil jeg bidra til at flere for øynene opp for mobbing, også i barnehagen. Ut i fra dette blir min problemstilling: Hva legger pedagogiske ledere i begrepet mobbing, og hvilke tiltak kan de iverksette for å prøve å forbygge mobbing i barnehagen?
Beskrivelse
Bacheloroppgave i Pedagogisk ledelse
SF3-312
Mai 2015