Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHaugland, Siri Marie
dc.contributor.authorHole, Mette
dc.date.accessioned2015-09-28T12:32:54Z
dc.date.available2015-09-28T12:32:54Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/302258
dc.descriptionBacheloroppgave i Pedagogisk ledelse SF3 - 312 Mai 2015nb_NO
dc.description.abstractI denne oppgaven skal vi skrive om temaet pedagogisk ledelse og kompetanseheving blant assistenter i barnehagen. Barnehagen er en organisasjon som er i endring og utvikling, og det har skjedd store endringer den siste tiden. For bare noen tiår tilbake var det få barn som gikk i barnehagen. I 1975 fikk vi en egen lov som omhandlet barnehagen, og barnehagen som et pedagogisk tilbud til de minste kom mer og mer etter dette. Nå ser vi på barnehagens opplegg som så verdifullt at alle barn under skolealder har rett på barnehageplass (Bjerkestrand og Pålerud, 2007). En annen stor endring er at barnehagen har gått fra å være familiepolitisk tiltak til å være utdanning. I 2006 ble barnehagen flyttet fra familiedepartementet til kunnskapsdepartementet, alle skulle få plass i barnehagen, og det kom en ny barnehagelov og revidert rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver (Bjerkestrand og Pålerud, 2007). Det blir flere steder nevnt at ansattes kompetanse er den viktigeste enkeltfaktoren for at barn skal trives og utvikle seg i barnehagen (Gotvassli, 2013). Derfor har vi valgt å finne ut mer om hvordan en pedagogisk leder kan arbeide for å styrke kompetansen til sine assistenter. Pedagogisk ledelse betyr blant annet å lede refleksjon og læringsprosesser i barnehagen. Fokuset er retter mot det å utvikle barnehagen som organisasjon, der alle lærer seg å lære av utviklingsprosessene som de aktivt deltar i (Gotvassli, 2006). Kunnskapsdepartementet (2011) mener at kvaliteten i det daglige samspillet mellom mennesker i barnehagen er en av de viktigste forutsetningene for barns utvikling og læring. Når vi snakker om barnehagen som organisasjon bærer den på tradisjoner, sammensatt kompetanse, forståelse og taus kunnskap. Disse tingene er det viktig å sette ord på, og reflektere over for å legge grunnlaget for videre kvalitetsutvikling. Barnehagen må ha en ledelse som setter i gang og leder refleksjon, og læringsprosesser i den pedagogiske organisasjonen (Kunnskapsdepartementet 2013). I vår praksis har vi erfart at pedagogisk leder/ praksisveileder har ledet oss til refleksjon, som igjen har startet læringsprosesser hos oss som studenter. Dette er erfaringer som vi vil ta med oss videre som pedagogiske ledere for å styrke kompetansen til våres fremtidige assistenter. Vi mener det er viktig å styrke kompetansen til assisteneter, fordi vi som pedagogiske ledere har ansvar for ett team, og vi skal sørge for at alle assistentene skal få bruke kompetansen sin. I løpet av studieårene og praksis i ulike barnehager har vi erfart at kompetansen blant assistenter er veldig varierende. Vi mener det er viktig med kompetanse blant assistenter for at hvert enkelt barn skal bli inkludert i et læringsfellesskap. På bakgrunn av dette er vår problemstilling: Hvordan arbeider pedagogiske ledere for å styrke kompetansen til sine assistenter? I denne oppgaven er fokuset på pedagogisk leder sin rolle når det gjelder kompetanseheving i barnehagen, den handler også om pedagogisk ledelse.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectpedagogisk ledelsenb_NO
dc.subjectkompetansenb_NO
dc.subjectassistenternb_NO
dc.subjectbarnehageassistenternb_NO
dc.titleKompetanseheving blant assistenter i barnehagen : hvordan arbeider pedagogiske ledere for å styrke kompetansen til sine assistenter?nb_NO
dc.title.alternativeImproved qualifications among assistents in kindergardennb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO
dc.source.pagenumber30nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel