Greta og kjempene – en studie av hvilke refleksjoner rundt forholdet mellom mennesker, dyr og andre naturelementer bildeboken inviterer til
Abstract
I denne masteroppgaven undersøker jeg hvilke refleksjoner bildeboken Greta og kjempene åpner for angående forholdet mellom mennesker, dyr og andre naturelementer, og hvilke tanker rundt dette som kommer til uttrykk i en samtale om bildeboken mellom elever på mellomtrinnet. Sentrale teoretiske perspektiv hentes fra økokritikk, posthumanisme, og fra teori om bærekraftig utvikling, aktørskap, bildebøker og litterære samtaler.
For å svare på problemstillingen, benytter jeg meg av to metoder. Jeg gjennomfører både en bildebokanalyse og en litterær samtale. Bildebokanalysen er økokritisk motivert. Her undersøker jeg blant annet hvordan mennesker, dyr og andre naturelementer er fremstilt i tekst og bilde, og hvordan forholdet mellom menneskene, dyrene og de andre naturelementene er. Med utgangspunkt i analysen, diskuterer jeg så hvilke refleksjoner rundt forholdet mellom mennesker, dyr og andre naturelementer bildeboken kan åpne for. Videre gjennomfører jeg en litterær samtale med en elevgruppe på 7.trinn. Formålet er å undersøke hvilke tanker rundt forholdet mellom mennesker, dyr og andre naturelementer elevene gjør seg.
Resultatene fra undersøkelsen viser at bildeboken Greta og kjempene åpner for flere ulike refleksjoner rundt forholdet mellom mennesker, dyr og andre naturelementer. Det gjelder både refleksjoner rundt forholdet mellom karakterene og elementene i bildeboken, men også refleksjoner rundt forholdet mellom mennesker, dyr og andre naturelementer i vår virkelighet.
Description
Master i barne- og ungdomslitteratur Institutt for språk, litteratur, matematikk og tolkning