Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorShareef, Avan
dc.date.accessioned2022-09-28T06:53:43Z
dc.date.available2022-09-28T06:53:43Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3021993
dc.descriptionMaster i barne- og ungdomslitteratur Fakultet for lærerutdanning, kultur og idrett Institutt for språk, litteratur, matematikk og tolkningen_US
dc.description.abstractDenne masteroppgavens formål er å undersøke hvordan humoristiske virkemiddel påvirker fremstillingen av den flerkulturelle identiteten i Hør her’a!. Oppgaven baserer seg på et teoretisk rammeverk bestående av humorteori og teori sentrert rundt interkulturell kompetanse, og har derfor et fokus på hvordan hovedkarakteren, Mahmouds, interkulturelle kompetanse og særlige blikk for humor påvirker fremstillingen av de flerkulturelle identiteter i fortellingen. For å besvare problemstillingen, gjør jeg en litterær analyse. Her brukes nærlesing for å få et nærmere, men også mer helhetlig bilde av humoristiske element, så vel som Mahmouds interkulturelle kompetanse. Nærlesingen har derfor i stor grad hatt fokus på å oppdage hvordan de humoristiske innslagene har fungert i kombinasjon med det interkulturelle perspektivet til Mahmoud. Gjennom nærlesing av skjønnlitteraturen og deretter en analyse og drøfting av de funnene som er gjort, vises det at fortellingen i stor grad tyr til stereotypiske karakteriseringer i fremstillingen av de ulike flerkulturelle identiteter. De stereotypiske karakteriseringene er i denne fortellingen humoristiske. På bakgrunn av humoren i stereotypien, skapes det en samlende effekt hvor man vanligvis ville tenkt at stereotypien har en motsatt, splittende effekt. Humorens funksjon er derfor samlende. Stereotypiens funksjon i fremstillingen av flerkulturell identitet blir derfor å fremheve våre forskjeller og likheter som mennesker. Denne fremhevningen har så en samlende effekt da den viser at det er disse forskjeller og likheter som gjør oss til de menneskene vi er. Denne studien vil kunne bekrefte at humor kan være et svært viktig element i litteraturen for barn og unge, og da særlig den litteraturen som tar opp og diskuterer viktige, emosjonelle tema. I det mangfoldige samfunnet vi lever i, både nasjonalt og internasjonalt, er innblikk, kunnskap og erfaringer i ulike kulturer viktig når verden nå er mer globalisert enn tidligere. Humoren i Hør her’a! har gitt oss et avslappet innblikk i forskjellige kulturelle identiteter. Humoren kan derfor være svært hjelpsom i prosessen med å forstå våre likheter og forskjeller, som til syvende og sist gjør det lettere for oss å tolerere og akseptere de menneskene man deler samme samfunn og verden med.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleHør her da! En litterær analyse av humor og flerkulturell identitet i ungdomsromanen Hør her’a!en_US
dc.title.alternativeListen here then! A literary analysis of humour and multicultural identity in the teen novel Hør her’a!en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeMBUL550en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal