dc.contributor.author | Bernhardsen, Tone | |
dc.date.accessioned | 2022-09-26T06:54:17Z | |
dc.date.available | 2022-09-26T06:54:17Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3021144 | |
dc.description | Masteroppgave i norsk GLU 1-7 (MGBNO550) Institutt for språk, litteratur, matematikk og tolkning Fakultet for lærerutdanning, kultur og idrett | en_US |
dc.description.abstract | Hensikten med denne studien har vært å undersøke elevers og læreres bruk av STL+ (skrive seg til lesing med lydstøtte) på 1. trinn med utgangspunkt i problemstillingen; Hvordan påvirker bruken av STL+ (skrive seg til lesing med lydstøtte) lese- og skriveopplæringen på 1. trinn?
Jeg har utarbeidet tre forskningsspørsmål som skal utdype problemstillingen min:
1. Hvordan bruker elevene STL+?
2. Hvordan bruker lærerne STL+?
3. Hvilke tanker har lærerne om bruken av STL+?
Studien tar utgangspunkt i kvalitativ forskningsmetode og har en etnografisk tilnærming. For å undersøke problemstillingen har jeg tatt i bruk deltakende observasjon i to klasser på 1. trinn, samt supplert med gruppeintervju av kontaktlærerne til disse klassene. Materialet mitt blir analysert med utgangspunkt i etablert teori om lese- og skriveutvikling. Dette er teori knyttet til skriftspråket, barns språkutvikling, lese- og skriveopplæringen, samt teorier om motivasjon og mestring.
Resultatene viser at informantskolens bruk av STL+ har en positiv innvirkning på elevenes lese- og skriveopplæring. Observasjonene viser at elevene er motiverte og engasjerte, og får skrevet lange og gode tekster på kort tid. Studien viser også at slik STL+ blir brukt på informantskolen, skiller seg fra slik metoden er fremstilt i STL+ Håndbok (Wiklander & Sjødin, 2016). Lærerne har nærmest ingen fokus på rettskriving, men setter elevenes skriveglede og motivasjon høyt. Studiens funn kan tyde på at læreres bruk av ulike metoder i opplæringen kan ha avgjørende betydning for elevers motivasjon og læring.
Studien har gitt meg en bredere kunnskap om begynneropplæringen i lesing og skriving, samt en innføring av STL+-metoden både teoretisk og praktisk. Dette er nyttig kunnskap og erfaringer jeg vil ta med meg videre i mitt yrke som lærer. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Høgskulen på Vestlandet | en_US |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.title | En kvalitativ studie av elevers og læreres bruk av STL+ (skrive seg til lesing med lydstøtte) | en_US |
dc.title.alternative | A qualitative study of students’ and teachers’ use of STL+ (write to read with audio support) | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.description.localcode | MGBNO550 | en_US |