Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorEriksen, Sofie
dc.contributor.authorMuri, Hildegunn
dc.date.accessioned2022-09-26T06:41:26Z
dc.date.available2022-09-26T06:41:26Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3021138
dc.descriptionGrunnskolelærerutdanningen 1-7 Fakultet for lærerutdanning, kultur og idrett Institutt for kunstfag/MGUMU550en_US
dc.description.abstractDenne masteroppgaven tar for seg hvordan lærere forholder seg til tverrfaglighet med musikk. Den nye overordnede delen av læreplanen setter tverrfaglig undervisning i fokus gjennom tre tverrfaglige temaer. Og med prosjektet vårt ønsker vi å bidra til økt kunnskap og innsikt til lærere som er i gang med å innføre de tverrfaglige temaene og tverrfaglig undervisning i skolen. For å sette noen rammer på oppgaven har vi formulert følgende problemstilling: Hvordan forholder lærere seg til tverrfaglighet med musikk? For å gå dypere inn i problemstillingen, valgte vi å bruke tre forskningsspørsmål som bidrar til en bedre forståelse. Forskningsspørsmålene er: 1. Hvordan beskriver lærerne tverrfaglighet? 2. Hva kan lærernes utsagn om tverrfaglighet med musikk fortelle oss om deres læreragency? 3. Hvilke muligheter og begrensninger presenterer lærerne knyttet til tverrfaglig arbeid med musikk? Datamaterialet var dannet gjennom et kvalitativt intervju med fire lærere med forskjellig bakgrunn. Med informantenes delte erfaringer ønsket vi å oppnå ulike perspektiver og for å få en dypere forståelse. Videre gjennom analysen av intervjuene har vi avdekket hvordan lærerne forholder seg til tverrfaglighet med musikk. Det fremtrer fire ulike temaer fra intervjuene som vi tok i bruk for å analysere datamaterialet, dette har vi gjort i lys av relevant teori. Gjennom studien har vi sett at tverrfaglig undervisning med musikk kan bidra til at elevene opplever både mestring, og en flyt mellom fagene når de jobber tverrfaglig. I tillegg har bakgrunnen og musikksynet til læreren mye å si i forhold til hvordan de ser muligheter for å oppnå tverrfaglig undervisning. Videre har vi sett at det organisatoriske rammeverket kan være med på å påvirke hvordan lærere opptrer autonomt i henhold til handlingsrommet, også kalt lærer-agency. I forskningen vår har vi også sett hvordan lærerne forholder seg til læreplanen, og spesielt de tre tverrfaglige temaene som ble innført i 2020. Dette har vist oss at alle informantene er klar over de tverrfaglige temaene i nye overordnet del av læreplanen. På den andre siden kan de se ut som at ikke alle er klar over hva de ulike temaene innebærer. Noe av det informantene er spesielt enige i er at musikkfaget er viktig å ha i skolen. Til tross for deres bakgrunn og erfaringer ser alle nytteverdien av å ha musikkfaget med i tverrfaglig undervisning.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleMusikk og tverrfaglig undervisning: En intervjustudie med lærere i grunnskolenen_US
dc.title.alternativeMusic and Interdisciplinary Teaching: An Interview Study with Elementary School Teachersen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeMGBMU550en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal