dc.contributor.author | Mikkelsen, Solvei Ljones | |
dc.date.accessioned | 2022-09-26T06:31:06Z | |
dc.date.available | 2022-09-26T06:31:06Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3021132 | |
dc.description | Navn på masterprogrammet: MGUKH550
Fakultet/Institutt/program: Fakultet for lærerutdanning, kultur og idrett (FLKI) | en_US |
dc.description.abstract | Kreativitet og prosesser som tilknyttes kreativitet i dagens læreplan i kunst og håndverk, LK20, er mange og utbredt. Jeg har i dette masterarbeidet forsøkt å finne svar på hvordan kreativitet forstås, særlig med tanke på hvordan lærere i kunst og håndverk på ungdomstrinnet forstår og tilpasser opplæringen mot å utvikle kreativ kompetanse blant elever. Jeg forespurte mange ungdomsskoler om deltagelse i masterarbeidet, og endte opp med to godt kompetente lærere i kunst og håndverk på ungdomstrinnet som informanter for å belyse forståelser rundt temaet. Datainnsamlingen i forhold til temaet har foregått ved kvalitativ metode hvor jeg har gjennomført: 1) summativ innholdsanalyse (Hsieh & Shannon, 2005, s. 1277) av læreplanen i kunst og håndverk, med særlig fokus på kjerneelementet «Kunst- og designprosesser», 2) halvstrukturerte intervjuer med kompetente informanter som senere ble presentert gjennom tekstkondensasjon (Malterud, 2018, s. 98), og 3) undersøkelse av innhold i informantenes oppgavetekster og kondensasjon av dette.
Noe som var viktig for meg i inngangen til dette masterarbeidet var å poengtere viktigheten av at kroppen er vårt fremste apparat for opplevelser, og at hjernen vår er utgangspunktet for at vi lærer av opplevelsene som vi gjennomgår. Masterarbeidet har ved dette gitt innblikk i at kreativitet kan læres og kan brukes som metode for læring. Lærere i kunst og håndverk har i dette en stor oppgave i å legge til rette for utviklingen av kreativ kompetanse blant elever. Funn i masterarbeidet som har vært belysende i denne sammenheng er at lærernes kompetanse og forståelse av hva prosesser og kreativitet er, er avgjørende for hvordan den aktuelle læreren fører frem undervisning som skal fordre kreativitet blant elever. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Høgskulen på Vestlandet | en_US |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.title | «Ungdomsskolelæreres forståelse av kreative prosesser, og tilrettelegging for utvikling av kreativ kompetanse i kunst og håndverk på ungdomstrinnet» | en_US |
dc.title.alternative | "Secondary school teachers understanding of creative processes, and adjustments for development of creative competence in arts and crafts” | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.description.localcode | MGUKH550 | en_US |