Show simple item record

dc.contributor.authorChalova, Karina
dc.date.accessioned2022-09-23T13:14:09Z
dc.date.available2022-09-23T13:14:09Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3020945
dc.descriptionMasterfag i GLU 1-7, MGBKH550 Fakultet for lærerutdanning, kultur og idrett Campus Bergenen_US
dc.description.abstractMed innføringen av Fagfornyelsen har bærekraftig utvikling blitt til et av de tverrfaglige tema på skolen som forutsetter en grundigere opplæring i dette temaet og praktisering av samarbeid på tvers av fag. Denne masteroppgaven har til hensikt å utforske hvordan man kan skape meningsfulle møter mellom kunst og håndverk og andre fag med en høy grad av integrasjon, som kan bidra til elevenes læring innenfor bærekraftig utvikling. Den kvalitative metoden og aksjonsforsking er valgt for å gjennomføre en praksisnær forskning hvor elevene på 6. trinn og deres kontaktlærer har vært deltakende. Forskarlogg, feltnotat frå observasjon, spørreskjema og intervju av forskingsdeltakere hadde dannet grunnlag for emperien som videre ble analysert og fortolket med utgangspunktet i temanisk analyse og hermeneutisk tilnærming. Resultatene viser at undervisningsforløpet med utgangspunktet i ideen om en bedrift med en alternativ tilnærming til klesproduksjon, kan skaffe et meningsfullt møtepunkt for flere fag og hjelpe å oppnå den høgeste graden av tverrfaglighet. Fiktive rammer virket motiverende for elevenes undersøking av temaet, mens rollene som både produsenter og konsumenter bidro til praktisering av kritisk tenkning og systemforståelse. Andre funn peker på at undervisningsforløpet må ta høve til elevenes kompetansenivå i kunst og håndverksfaget og legge til rette for refleksjon over både prosess og resultat. Jeg håper at metodekonseptet som ble utviklet i løpet av masterstudien, kan virke inspirerende for lærere som ønsker å legge til rette for tverrfaglige undervisningsprosjekter innenfor bærekraftig utvikling.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.title"Slow Fashion" - et aksjonforskningsprosjekt på mellomtrinnet med fokus på det tverrfaglige temaet bærekraftig utviklingen_US
dc.title.alternative"Slow Fashion" - an action research project at the intermediate school stage with a focus on the interdisciplinary theme of sustainable developmenten_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.source.pagenumber104en_US
dc.description.localcodeMGBKH550en_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse 4.0 Internasjonal