Show simple item record

dc.contributor.authorBådsvik, Rikke Halleland
dc.date.accessioned2022-09-22T14:06:49Z
dc.date.available2022-09-22T14:06:49Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3020726
dc.descriptionFakultet for lærerutdanning, kultur og idrett/Institutt for språk, litteratur, matematikk og tolkning/Undervisningsvitenskapen_US
dc.description.abstractFormålet med denne oppgaven har vært å undersøke hvilke muligheter og utfordringer norsklærere ser når det kommer til undervisning i muntlighet, med et håp om å belyse muntlighet som en stor del av norskfaget. Oppgaven tar utgangspunkt i norsklæreres meninger, erfaringer, synspunkter, tanker og forståelser når det kommer til muligheter og utfordringer med muntligopplæringen. Problemstillingen jeg besvarer i oppgaven er følgende: «Hvilke muligheter og utfordringer ser norsklærere når det gjelde undervisning i muntlighet på tiende trinn og på VG1?». For å kunne besvare problemstillingen ble to forskningsspørsmål formulert: «Hva vektlegger de to norsklærerne i sin undervisning i muntlighet?» og «Hvordan veiledes elever etter muntlig presentasjon i norskfaget?». Gjennom kvalitative semi-strukturerte intervjuer med to norsklærere, har jeg tilegnet meg kunnskap for å kunne besvare problemstillingen og forskningsspørsmålene. Resultatene viser at lærerne har flere muligheter og utfordringer når det kommer til undervisning og opplæring i muntlighet i norskfaget. De viser også at lærerne i all hovedsak underviser i muntlighet i forbindelse med vurderinger, men at de etterhvert i samtalen oppdager at de gjerne har undervist mer i muntlighet enn de selv trodde. Det vil si at lærerne ikke har drevet med systematisk opplæring innen muntlighet i norskfaget. Resultatene viser også at elever får lite veiledning i etterkant av muntlige aktiviteter, men at det er et fokus på å øke mengden metasamtaler i forbindelse med muntligopplæringen. Mine funn samsvarer med tidligere forskning som er presentert i denne oppgaven, bortsett fra at muntlige framføringer er den mest brukte muntlige sjangeren. Ifølge mitt datamateriale er det faglige samtaler som er den dominerende muntlige sjangeren i norskfaget.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleMuligheter og utfordringer med muntligopplæringen i norskfageten_US
dc.title.alternativePossibilities and challenges with oral training in Norwegian as a school subjecten_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeMGUNO550en_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse 4.0 Internasjonal