Sosiale mediers påvirkningskraft: En kvalitativ studie av læreres håndtering av konflikter mellom elever tilknyttet sosiale medier
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3019142Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
I denne oppgaven har jeg utforsket læreres håndtering av konflikter mellom elever på eller tilknyttet sosiale medier. Jeg har brukt en kvalitativ metode, for å svare på problemstillingen. Gjennom bruk av fokusgruppeintervju har jeg intervjuet fire tiendeklasse elever, og gjennom semistrukturerte intervju har jeg intervjuet fire ungdomsskolelærere. Grunnen til å intervjue begge «parter» er at jeg ønsket å utforske og sammenligne perspektivene til lærere og elever. Gjennom intervjuprosessen har jeg kommet frem til flere interessante funn. Elevene beskriver en egen kultur på de forskjellige sosiale medieplattformene. Disse mediene gir nye muligheter for sosial utprøving av mobbing, gruppedannelse og popularitetsbygging. De har sine egne normer, regler og koder som er delvis spesifikke for hver av de forskjellige plattformene de bruker. Jeg har kalt dette for «sosial grammatikk». Lærerne har ulike erfaringer og ulike syn på hvordan man skal løse konflikter på sosiale medier, samt forskjellige syn og erfaringer med organisatoriske rutiner, institusjonelle rammer, samarbeid med hjemmet, og egen rolle i konfliktløsningen. Samtidig viser det seg at profesjonell skjønnsutøvelse står sentralt for dem i håndteringen av konflikter mellom elever tilknyttet sosiale medier.
Beskrivelse
Samfunnsfagsdidaktikk, GLU 5-10, Fakultet for lærerutdanning, kultur og idrett Institutt for pedagogikk, religion og samfunnsfag