Havbruksnæring og bærekraftig utvikling
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3019140Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
I denne oppgaven tar jeg for meg hvordan havbruksnæringen kan være en aktør i
bærekraftundervisningen i skolen. Det er tatt utgangspunkt i ett eksisterende
undervisningsopplegg i regi av Røvær Fjordbruk. Videre skal jeg også se på mulighetene og
utfordringene knyttet til ett samarbeid mellom skolene og Røvær Fjordbruk. Røvær Fjordbruk
er eid av Alsaker Fjordbruk, som er en stor aktør innenfor oppdrettsnæringen på
norskekysten. Deres rolle som aktør blir i dette samarbeidet mellom skole og havbruk vært
også analysert.Mine funn tyder på at det er store muligheter som ligger innenfor det
eksisterende undervisningsopplegget på Røvær. Likevel slik det blir praktisert i dag, har det
liten eller ingen relevans inn mot skolefaglig undervisning. Det krever ett arbeid i for- og
etterkant med ulike aspekter knyttet til bærekraftig utvikling for å kunne bidra til bærekrafts
undervisning som fagfornyelsen legger opp til.
Beskrivelse
GLU 5-10 HVL- Stord