Kobling av bærekraftig utvikling og medborgerskap i LK20
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3019126Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne masteroppgaven har som mal a undersoke koblingene mellom de tverrfaglige temaene barekraftig utvikling og medborgerskap i Lareplanverket for Kunnskapsloftet 2020 (LK20). Bakgrunnen for studien skyldes at barekraftig utvikling og medborgerskap er kommet inn i den nye lareplanen som tverrfaglige temaer som skal vare gjeldende for alle fag. Lareplanen sier ikke noe direkte om koblingene mellom temaene, og det vil derfor vare interessant a se om det ligger noen indirekte koblinger.
For a undersoke koblingene mellom temaene, vil studien se pa teoretiske sammenhenger samt hva som er felles for dem i LK20 og i teoriene tilknyttet dem. Studien vil ogsa ta for seg de praktiske koblingene ved a undersoke handelsspillet i undervisningssammenheng.Handelsspillet er et moderne undervisningsopplegg utviklet av organisasjonen Changemakers. Spillet tar for seg ulike problemstillinger knyttet verdens handelsmarked, og betrakter viktige temaer bade innenfor barekraftig utvikling og medborgerskap i undervisningssammenheng i norsk skole. Materialet som brukes i studien er hentet inn via en casestudie der handelsspillet ble testet ut i en klasse pa niende trinn pa en norsk skole.
Hovedfunnene fra studien tyder pa at det finnes mange koblinger mellom barekraftig utvikling og medborgerskap. Studien gar narmere inn pa hvordan okologisk medborgerskap kan vare et utgangspunkt for a koble barekraftig utvikling og medborgerskap sammen. I tillegg tar studien for seg hvordan handelsspillet fungerer i praksis, og hva som skal til for at dette undervisningsopplegget skal fungere best mulig.
Beskrivelse
Grunnskolelærerutdanningen 5-10