Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorKvarven, Cato Kjeilen
dc.date.accessioned2022-09-20T11:25:23Z
dc.date.available2022-09-20T11:25:23Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3019123
dc.descriptionGLU 5-10 Samfunnsfag Fakultet for lærerutdanning, kultur og idretten_US
dc.description.abstractFormålet med dette prosjektet har vært å studere hvordan det norske samfunns syn er på yrkesfaglig utdanning og konsekvensene det eventuelt kan få på sikt. Jeg har prøvd å se på yrkers status gjennom aktive yrkesutøvere og unge voksne som nettopp har/straks skal gjøre et valg om utdanning. Jeg har i stor grad fokusert på hvilke faktorer som påvirker yrkers status, og ikke bare viktigheten av status i seg selv. Fagområdene for oppgaven er primært samfunnskunnskap og sosiologi. Jeg har hatt Bourdieu sine teorier om klasseskille og forskjellige typer kapital som teoretisk forankring og rød tråd gjennom oppgaven. Det fremtidige scenarioet med mangel på fagarbeidere har vært en sentral del av oppgaven, og er basert på framskriving av arbeidsstyrken publisert av Statistisk Sentralbyrå. Metodene jeg har benyttet meg av er kvantitative spørreundersøkelser med ungdom på 15-16 år, kvalitative intervjuer med yrkesaktive innen yrkesfag og analyse av søkertall til videregående opplæring for å kartlegge geografiske forskjeller. Noen av de viktigste observasjonene som jeg fant gjennom prosjektet er: • Hvordan en rask vekst innen høyere utdanning bidrar til mindre mobilitet og status innen yrkesfagene. • Viktigheten av status for de yrkesaktive, og hvor lite viktig de anser lønningsnivået å være. • Hvor varierende problemstillinger knyttet til anseelse og rekruttering for yrkesfagene er nasjonalt. • Etter en lang periode med nedgang i søkertall og anseelse ser yrkesfagenes rekrutteringsevne ut til å øke.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleYrkesfagenes status i det norske samfunnen_US
dc.title.alternativeStatus of vocational education in Norwegian societyen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeMGUSA550en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal