Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorPaton, Ida Helene Mack
dc.date.accessioned2022-09-20T11:21:57Z
dc.date.available2022-09-20T11:21:57Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3019121
dc.descriptionMaster i samfunnsfagdidaktikk, Fakultet for lærerutdanning, kultur og idretten_US
dc.description.abstractDenne masteroppgaven i samfunnsdidaktikk er tematisert rundt minoritetsungdom sin forståelse av egne identitetsprosesser. Det blir stilt spørsmål ved hvordan foreldrene påvirker valg ungdommene tar i løpet av en dag, hvordan ungdommene mestrer balansen mellom skole og fritid, og hvilke verdier de opplever som viktige. Oppgaven legger vekt på at identitet ikke bare er en fastlåst tilstand, men noe som aktivt diskuteres og vurderes i lys av person, miljø og kontekst. Oppgaven viser dermed hvordan ut utvalg minoritetsungdom i Norge opplever identitetsprosesser i hverdagen, og kan fungere som et supplement til forskningsbidrag som omhandler minoritetsungdom i Norge for å få en dypere forståelse av deres livsverden. I lys av oppgavens fokus på forskningsdeltakernes opplevelser og tanker rundt de aktuelle temaene, ble den kvalitative metoden uformelt intervju brukt. Ettersom oppgaven har en hermeneutisk- fenomenologisk tilnærming, er forskningsdeltakernes egne forståelser av de fenomenene de opplever som viktig, utgangspunktet for tolkningen av innsamlingen av dataen. Mens det fenomenologiske perspektivet har preget intervju- og transkriberingsprosessen med å skildre deltakernes opplevelser så nøyaktig og objektivt som mulig, har det hermeneutiske perspektivet preget analysen av empirien, og drøftingen av funn. Teoriene som ligger til grunne for den hermeneutiske og teoretiske fortolkningen og analysen, er teorier om identitet som noe som aktivt må skapes i lys av den konteksten de er en del av. Teorier om hvordan ungdomstid i dagens Norge ser ut er dermed en del av oppgavens teoretiske grunnlag sammen med teorier om hvordan mestring kan ses i lys av kontekst og sosiale omgivelser. Funnene viser at forskningsdeltakerne reflekterte rundt hvordan foreldrenes landbakgrunn påvirket dem i hverdagen, og hvordan de selv ofte visste hvordan hverdagen og fremtiden skulle se ut i lys av egne forventninger og ønsker. Videre konkluderer oppgaven med at ungdommene opplever identitetsprosesser som resultat av både egne verdier og foreldrenes påvirkning. Videre belyser oppgaven hvordan elevenes forventede mestringstro er et resultat av omgivelsene rundt og tidligere erfaring.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleUtenlandsk, norsk og midt imellom? Et elevperspektiv på egen identitet, mestring og fremtiden_US
dc.title.alternativeForeign, Norwegian and something in between? - A student perspective on own identity, mastery and futureen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeMGUSA550en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal