Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorVassnes, Jan Arne
dc.date.accessioned2022-09-20T11:00:00Z
dc.date.available2022-09-20T11:00:00Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3019112
dc.description5.-10.trinn grunnskolelærer Fakultet for lærarutdanning, kultur og idrett (FLKI)/Institutt for pedagogikk, religion og samfunnsfag/ Lærarutdanning og kreative fagen_US
dc.description.abstractDenne masteroppgaven har til hensikt å besvare hvordan samfunnsfagslærere bruker illustrasjoner i undervisningen sin. Bakgrunnen for dette er at det er gjort en del forskning på mengde illustrasjoner i diverse lærebøker, men det finnes lite empiri på hvordan lærere bruker sine visuelle hjelpemidler i klasserommet. Dette er en kvalitativ studie med bruk av metodene observasjon og semi-strukturerte intervjuer. I tillegg inkluderer studien et gruppeintervju med tre elever fra en klasse. De tre hovedspørsmålene i oppgaven omhandler hvilke typer illustrasjoner som nyttes oftest i samfunnsfag, hvordan illustrasjoner knyttes opp mot fagstoffet og tekst og hvordan elever opplever bruken av illustrasjoner i undervisningen. Funnene i studien er innhentet fra tre samfunnsfagslærere og deres klasser. Resultatene viser at kart og bilder er sentrale illustrasjonstyper i samfunnsfag på barneskolen og dette gjelder også på ungdomstrinnet, men her blir i tillegg figurer og diagram ofte brukt. Et funn som kom tydelig frem viste at bruken av tegning som arbeidsmåte med illustrasjoner var relativt stor på barneskolen i forhold til ungdomstrinnet. Et viktig begrep i de nye læreplanene er tverrfaglige temaer, og dette er sentralt for hvordan klassen på ungdomsskolen legger opp periodene sine med ulike temaer. Da kan samme illustrasjon brukes innenfor flere fag, og dette ble gjort i elevarbeidet under min observasjon. Gjennom analyse og drøfting har det blitt fremhevet hvordan MAKVIS-prinsippet for planlegging av undervisning er sentralt og kan kombineres med illustrasjonsbruk. Da har den kognitive læringsteorien blitt koblet til hvordan lærere gjennom motivering, aktivisering og konkretisering kan utvikle elevenes individuelle forståelse og kunnskap. Lærerne har en klar oppfatning av at det beste for elevene er å trekke frem illustrasjonene samtidig som det gjennomgås tekst som omhandler det som illustrasjonen viser. Elevenes egne erfaringer og meninger rundt læreres bruk av illustrasjoner blir også belyst.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleHvordan brukes illustrasjoner i samfunnsfag? En kvalitativ studie av samfunnsfagslæreres illustrasjonsbruk i geografien_US
dc.title.alternativeHow are illustrations used in social studies? A qualitative study of social studies teachers` use of illustration in geographyen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeMGUSA550en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal