Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBårdsen, Geir Atle Lye
dc.date.accessioned2022-09-20T10:54:54Z
dc.date.available2022-09-20T10:54:54Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3019108
dc.descriptionMaster Grunnskolelærer 5-10. Fakultet for lærerutdanning, kultur og idrett (FLKI) Institutt for pedagogikk, samfunnsfag og religion/GLU 5-10en_US
dc.description.abstractTemaet for denne masteroppgaver er medborgerskapsoppæring. Problemstillingen jeg har utarbeidet er som følger: Hvordan kommer medborgerskapsopplæringen frem i ulike styringsdokumenter i Norge og Tyrkia? Jeg har i tillegg til dette utarbeidet to forskningsspørsmål, som hjelper med å belyse oppgavens problemstilling. Disse har jeg formulert på denne måten (1) Hvilke idealtyper ved medborgerskapsopplæring vektlegges i styringsdokumentene til Norge og Tyrkia? (2) På hvilke måte legges det gjennom styringsdokumentene til rette for opplæring i medborgerskap i Norge og Tyrkia? For å kunne besvare disse spørsmålene har jeg utarbeidet en tabell som tar utgangspunkt i medborgerskapsidealene som Sætre og Stray utarbeidet i sin forskning om emnet. Tabellene viser hvilke idealer kompetansemålene i de ulike landene som blir prioritert. Analysen om ulikheter har også et historisk perspektiv hvor jeg undersøker hvordan medborgerskapsopplæringen i landene har endret seg gjennom tidene. Etter analysen ble gjennomført kom det frem flere interessante sider ved denne sammenligningsstudien. Analysen av kompetansemålene viser til store ulikheter mellom landenes vektlegging av hva en medborger er. Det kommer frem at kompetansemålene i Norge er færre, men også mer åpne enn de som blir fremstilt i tyrkisk kontekst. I tillegg viser forskningen at norsk skole har størst fokus på å lære elevene til å bli rasjonelle autonome medborgere. Dette er i motsetning til det som kommer frem i analysen av den tyrkiske læreplanen, der hovedfokuset er at elevene skal få kunnskap om samfunnet. I Tyrkia er det et større antall kompetansemål elevene skal arbeide med, noe som fører til at de er mer konkrete enn de norske. Nasjonalisme og patriotisme er også noe som kommer frem i større grad i den Tyrkiske planen.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleMedborgerskapsopplæring gjennom styringsdokumenteren_US
dc.title.alternativeCitizenshipeducation through governing documentsen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeMGUSA550en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal