Show simple item record

dc.contributor.authorZahl, Markus
dc.date.accessioned2022-09-20T10:43:58Z
dc.date.available2022-09-20T10:43:58Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3019102
dc.descriptionMasteroppgave i matematikkdidaktikk Grunnskolelærerutdanningen 5-10en_US
dc.description.abstractProblemløsning som del av matematikkundervisning har det blitt rettet mer oppmerksomhet mot i den nye læreplanen for matematikk som ble innført i 2020 (Kunnskapsløftet). Som matematisk fenomen er problemløsning et viktig fagområde, og en må derfor også få utvikle en forståelse for dette i skolen. For å tilrettelegge for elevers læring, er deres motivasjon en avgjørende faktor (Wæge & Nosrati, 2018). Uten drivkraften som gjør at en elev ønsker å lære, vil kunnskapstilegnelse være utfordrende. I denne masteroppgaven fokuseres det derfor på problemløsning og elevmotivasjon i matematikkundervisning. Gjennom semistrukturerte intervju, vil jeg forsøke å gi innsikt i hvordan lærere kan tilrettelegge for synergier mellom problemløsning og elevmotivasjon i matematikkundervisning. Funnene kan hjelpe andre matematikklærere til å forstå hvordan de kan benytte problemløsningsoppgaver for å tilrettelegge for elevers motivasjon, noe som er en av intensjonene med denne oppgaven. I et forsøk på å gi svar på dette, ble det gjennomført kvalitative intervju med tre matematikklærere ved ungdomstrinnet i Norge. Det empiriske datamaterialet består derfor av deres uttrykte erfaringer og opplevelser med å bruke matematisk problemløsning i deres undervisning. Deres utsagn blir analysert på bakgrunn av komponenter i Self-Determination Theory, en sentral teori om menneskelig motivasjon. Funnene presentert i denne masteroppgaven viser at lærere kan tilrettelegge for synergier mellom problemløsning og motivasjon i matematikk på flere måter. Gjennom problemløsningsaktiviteter kan lærere legge til rette for at elevene får muligheten til å diskutere og samarbeide i grupper, noe som kan tilfredsstille elevenes behov for autonomi, kompetanse og tilhørighet. Disse tre psykologiske behovene er sentrale for ens opplevelse av motivasjon (Ryan & Deci, 2017). Funnene kan bidra til å gi en forståelse for hvordan en problemløsning kan bidra til å tilrettelegge for motivasjon, og knyttes i denne oppgaven til hvordan problemløsningsoppgavene er formulert, hva læreren gjør i elevenes problemløsningsprosess og lærerens organisatoriske rolle.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleSynergier mellom problemløsning og elevmotivasjon i matematikken_US
dc.title.alternativeSynergies Between Problem Solving and Student Motivation in Mathematicsen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeMGUMA550en_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse 4.0 Internasjonal