Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBirkeli, Ingrid
dc.date.accessioned2022-09-20T10:40:36Z
dc.date.available2022-09-20T10:40:36Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3019098
dc.descriptionMaster i matematikkdidaktikk Grunnskolelærerutdanningen 5-10 Fakultet for lærerutdanning, kultur og idretten_US
dc.description.abstractDenne masteroppgaven har som formål å gi innsikt i hvordan fem elever i åttende trinn opplever å arbeide med matematikk gjennom et tverrfaglig prosessdrama med rollekategorier. Gjennom individuelle, semistrukturerte intervju av fem åttendeklasseelever ved en skole i Norge, har jeg forsøkt å belyse oppgavens problemstilling. Funnene kan inspirere lærere til å ta i bruk flere praktisk-estetiske og dramafaglige læringsformer i sin undervisning, samt bidra til bevisstgjøring rundt hvilke utfordringer som er tilknyttet slike arbeidsmetoder. Alle elevene har deltatt i samme undervisningsopplegg med prosessdrama og rollekategorier i løpet av en skoledag. Datagrunnlaget består hovedsakelig av elevenes uttalelser under intervjuene, og suppleres med feltnotater fra observasjon av prosessdramaet. Elevenes utsagn er fortrinnsvis analysert i lys av teoretiske begreper knyttet til Realistic Mathematics Education (RME), en undervisningstilnærming som på flere måter sammenfaller med dramafaglig undervisning. Resultatene viser at elevene i stor grad har en positiv opplevelse med å arbeide med matematikk gjennom tverrfaglig prosessdrama med rollekategorier; de blir motiverte og synes det er morsomt. De engasjerer seg og lever seg inn i undervisningen når de selv får være aktører og faginnholdet settes inn i en virkelighetsnær kontekst. Det at elevenes interesser ivaretas og brukes som et element i undervisningen er noe som bidrar positivt til deres engasjement. Konkurranseelementet i opplegget engasjerer elevene, men skaper samtidig utfordringer for konsentrasjon. Elevsvarene viser at prosessdrama som arbeidsform i matematikk gir gode muligheter for blant annet induktiv læring og dybdelæring. Samtidig belyses en rekke utfordringer knyttet til tverrfaglighet, innlevelse og strukturelle rammer, som kan ha innvirkning på elevenes læringsutbytte. Elevene fremhever også muligheter og utfordringer ved bruk av rollekategorier i undervisningen. Utfordringene er særlig knyttet til dårlig tidligere erfaring, ukjente sosiomatematiske normer og strukturelle rammer. Det antas likevel at rollekategoriene kan bidra til deltakelse, undersøkende samtaler og godt samarbeid dersom de brukes aktivt.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleDrama i matematikk: En studie av fem åttendeklasseelevers opplevelse av å arbeide med matematikk gjennom dramafaglige arbeidsmetoderen_US
dc.title.alternativeCreative Drama in Mathematics: A study of five 8th grade students’experiences with doing mathematics through creative drama methodsen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeMGUMA550en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal