Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorTokheim, Ivan
dc.date.accessioned2022-09-20T10:37:15Z
dc.date.available2022-09-20T10:37:15Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3019095
dc.descriptionMGUMA550 Matematikk 3, emne 4 Fakultet for lærarutdanning, kultur og idrett Institutt for språk, litteratur, matematikk og tolkingen_US
dc.description.abstractNylige undersøkelser kan tyde på at den norske skolen har behov for mer levende, engasjerende og motiverende metoder for å lære bort matematikk på barne- og ungdomstrinnet. Tradisjonell matematikkundervisning er gjerne preget av algoritmisk tenkning, reproduksjon og repetisjon. Min hypotese er at en populærvitenskapelig inspirert formidlingspraksis kan by på et alternativ til denne tankegangen. I denne studien undersøker jeg hva som kjennetegner populærvitenskapelig formidling av matematikk. Jeg drøfter kommunikasjonsroller som forekommer i en populærvitenskapelig diskurs, og identifiserer grep og virkemidler som ofte benyttes i populærvitenskapen. Datagrunnlaget har bestått av fire kvalitative forskningsintervjuer med formidlere av populærvitenskap, og påfølgende analyse. Funnene viser at kommunikasjonsrollene i populærvitenskapelig diskurs kan kondenseres ned til fem distinkte kategorier: avsender, mottaker, observatør, overhører og avlytter. Jeg har også skilt ut seks kategorier av grep og virkemidler som forekommer gjentatte ganger i populærvitenskapelig formidling: visualiseringer, entusiasme, dramatisering, bruk av virkelighetsnære eksempler, deltakelse blant publikum, og relevant og bevisst bruk av riktig medium. Målet med studien er at leseren skal kunne bruke funnene til å studere egen formidling og potensielt styrke sin undervisningspraksis.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleHva kjennetegner populærvitenskapelig formidling av matematikk?en_US
dc.title.alternativeWhat characterizes popular science communication in mathematics?en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeMGUMA550en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal