dc.contributor.author | Storstein, Magnus | |
dc.date.accessioned | 2022-09-20T10:30:27Z | |
dc.date.available | 2022-09-20T10:30:27Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3019092 | |
dc.description | Master grunnskolelærer 5-10 Fakultet for lærerutdanning, kultur og idrett (FLKI)/ Institutt for pedagogikk, samfunnsfag og religion/ GLU 5-10 | en_US |
dc.description.abstract | Denne masteroppgaven undersøker fremstillingen av Afrika gjennom kolonihistorien i norske læreverk utgitt etter fagfornyelsen. Formålet med oppgaven er å undersøke hvordan både afrikanere og Afrika fremstilles i ulike læreverk for ungdomstrinnet. Valget om å analysere lærebøker baserer seg på den sentrale rollen de har i historieformidling, men også som formidler av hvilken kunnskap og hvilke perspektiver som anses som riktige i et samfunn. Ved å analysere historiebøker for ungdomstrinnet, undersøker jeg fremstillingen av Afrika som en del av verdenshistorien både under og etter kolonitiden. Med et kritisk blikk på hvilke beskrivelser og perspektiver som benyttes, belyser oppgaven hvordan ulike perspektiver kan påvirke ungdomsskoleelevers forståelse og syn på Afrika.
Gjennom en kvalitativ innholdsanalyse har jeg gjennomført en tekstnær analyse av det utvalgte datamaterialet. Masteroppgaven bærer preg av komparasjon, ved sammenligning av de ulike læreverkenes fremstillinger og beskrivelser knyttet til Afrika og kolonihistorien. Viktige funn som diskuteres i analysen er blant annet fraværet av afrikanske aktører og perspektiver. Det er også identifisert en sterk generalisering og forenkling av kolonihistoriene som formidles i to av de analyserte læreverkene. Analysen viser også at et av læreverkene har rettet fokuset på andre deler av kolonihistorien, som gjerne ikke har blitt fortalt i tidligere læreverk.
Konklusjonen er at læreverkene fremdeles har et stykke å gå i forhold til hvordan Afrika fremstilles. Da undervisningssammenheng kan være elevenes første møte med Afrika, vil det være nødvendig at læreverkene bidrar til å fremstille Afrika fra flere perspektiv enn bare det «hjelpetrengende» bilde som har vært ledende diskurs i flere læreverk over tid. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Høgskulen på Vestlandet | en_US |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.title | Fremstillingen av Afrika i norske lærebøker | en_US |
dc.title.alternative | The portrayal of Africa in Norwegian textbooks | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.description.localcode | MGUSA550 | en_US |