Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorTollaksen, Ruth Lillian Johannessen
dc.date.accessioned2022-09-20T10:26:16Z
dc.date.available2022-09-20T10:26:16Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3019091
dc.descriptionMaster Grunnskolelærerutdanningen 5-10 Fakultetet for lærerutdanning, kultur og idrett (FLKI), Institutt for pedagogikk, religion og samfunnsfagen_US
dc.description.abstractHensikten med prosjektet var å undersøke hvordan lærere gjennomfører klimaundervisning på ungdomsskolen. Jeg var også ute etter å se på forholdet mellom deres undervisningen og føringene læreplanverket og relevante dokumenter har gitt, og om lærerne har møtt på utfordringer i planlegging og gjennomføring av klimaundervisning. Datagrunnlaget for prosjektet kommer fra åtte kvalitative lærerintervjuer, samt tekstanalyse av læreplanverket og relevante dokumenter. Datamateriale viser at lærerne i stor grad vektlegger en todelt klimaundervisning; en faktadel som i varierende grad er lærerstyrt, og en arbeidsdel som i stor grad er elevstyrt, men med rammer fra læreren. Lærerne vektlegger viktigheten av å formidle faktakunnskaper om klima til elevene, før de på egenhånd kan utforske og arbeide mer selvstendig med temaet, og til en viss grad har de et pluralistisk kunnskapssyn. I planlegging og gjennomføring av klimaundervisningen bruker lærerne totalt sett en blanding av digitale læreverk, nettressurser og fysiske bøker (både nye og gamle). Lærerne delte flere av de samme målsetningene med klimaundervisningen; at elevene skal bli bevisste på sammenheng mellom ulike samfunnsnivå, være klar over deres ansvar og å tenke på fremtiden. Mye av de målene lærerne trakk frem kan knyttes til tanken om å danne elever, hvor de gjennom klimaundervisningen (og skolen generelt) skal bli til fungerende samfunnsmennesker. Dette vises også gjennom de ulike kompetansene som vektlegges i klimaundervisningen, hvor noen går igjen over flere intervjuer: kritisk tenkning (og kildekritikk), handlingskompetanse og systemtenkning, og det å være innovative og ha forbrukerfornuft nevnes også. Over alle intervjuene var det preg av at klima var et greit tema å undervise i, og mange lærere delte at de ikke «egentlig» hadde møtt på store utfordringer i planlegging og gjennomføring av klimaundervisning. Likevel peker noen lærere på at de opplever at elevene er lei av klimatematikken, at det kan oppleves skremmende og sensitivt for noen og at økende spenn mellom ulike synspunkter kan skape et mer utfordrende utgangspunkt. Lærernes undervisning henger i stor grad sammen med det fokuset som ligger i læreplanverket og de andre analyserte dokumentene. Flere av de samme kompetansene og fokusområdene går igjen både i læreplanverket og i lærernes egne undervisning.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleJeg er redd at de får nok, at det er litt for mye: En studie i hvordan lærere på ungdomsskolen underviser i klimaen_US
dc.title.alternative«I’m afraid they’ll get enough, that it’s a little too much» - a study in how teachers in secondary school teach about climate changeen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeMGUSA550en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal