Fra “an irritant to the Liberals” til “Spectacular Suffragettes”? - En analyse av fremstillingen av suffragettene i engelske lærebøker i perioden 1950-2019
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3019077Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Kvinnehistorie fikk mer oppmerksomhet på 1970-tallet, og de senere årene har kvinner fått større plass i historieskrivingen. Men hvordan blir de skrevet om? Denne oppgaven undersøker fremstillingen av suffragettene i engelske lærebøker produsert mellom 1950 og 2019. Lærebøkene blir analysert ved hjelp av analytiske verktøy fra diskurs- og narrativanalyse, med den hensikt å kunne si noe om hvilken type fortelling som blir fortalt om suffragettene. Ved hjelp av det teoretiske rammeverket undersøker studien hvordan fremstillingen har endret seg, og om det finnes en felles grunnfortelling. Studien ser også nærmere på hvilke perspektiver fra forskningslitteraturen som kommer frem, og i hvilken grad lærebøkene legger til rette for utvikling av historisk empati.
Oppgaven viser hvordan det ikke er en rettlinjet kronologisk utvikling av fremstillingen av suffragettene, men det overordnede perspektivet har over tid gått fra et nasjonalpolitisk fokus, til å ha større selvstendig vektlegging av kvinner og suffragettene som gruppe. Gjennom analyse og diskusjon viser oppgaven at det er mulig å snakke om to ulike grunnfortellinger i suffragettehistorien, og at det i hovedsak er to typer plotstrukturer og perspektiver fra forskningslitteraturen som kommer frem i fortellingene: En romantisk grunnfortelling preget av nedenfra-perspektivet, der suffragettene blir fremstilt som modige og vågale kvinner, mot en satirisk grunnfortelling preget av det maskulinistiske perspektivet, der suffragettene får en birolle i fortellingen om det liberale parti.
Beskrivelse
Master i samfunnsfagsdidaktikk, Fakultet for lærerutdanning, kultur og idrett, Institutt for pedagogikk, religion og samfunnsfag