dc.contributor.author | Hundhammer, Silje | |
dc.date.accessioned | 2022-09-16T08:49:49Z | |
dc.date.available | 2022-09-16T08:49:49Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3018348 | |
dc.description | Masterfag i grunnskolelærerutdanningen (Spesialpedagogikk), 1-7, Fakultet for lærerutdanning, kultur og idrett | en_US |
dc.description.abstract | I denne studien har jeg undersøkt temaet psykisk helse på barnetrinnet, hvor jeg har satt søkelys på følgende problemstilling for studiet: Hvordan arbeider læreren for å forebygge og fremme psykisk helse i klasserommet på barneskolen? Med dette som utgangspunkt valgte jeg å gjennomføre en kvalitativ undersøkelse, hvor jeg skulle samle inn data ved hjelp av et semistrukturert intervju. Studiens problemstilling ble så utgangspunkt for to nye forskningsspørsmål som skulle støtte opp problemstillingen i søken på en konklusjon i forbindelse med hvordan lærere kan arbeide forebyggende og fremmende med psykisk helse på barnetrinnet. Dette førte til følgende forskningsspørsmål: Hvilken erfaring har lærere for å forebygge psykisk helse på barnetrinnet? Hvilken erfaring har lærere for å legge til rette for å fremme psykisk helse hos elever i klasserommet?
Etter gjennomført intervju og transkribering, dannes studiens konklusjon på bakgrunn av informantenes erfaringer om temaet, samt et utvalg av forskning og teori. For å belyse denne studiens problemstilling har jeg knyttet den opp mot et knippe teorier for å forstå ulike aspekter av problemstillingen. Bronfenbrenners systemteori er en sentral teori i denne studien da denne bidrar til å belyse hva som påvirker oss som mennesker og ikke minst hvordan vi påvirker hverandre. Studiens problemstilling er avgrenset til å gjelde arbeid med tiltak i klasserommet. Av den grunn inngår også teorien om TTI, som knyttes til samspillet i klasserommet. Ettersom denne studien fokuserer på hvordan man kan forebygge og fremme den psykiske helsen i klasserommet er da denne teorien grunnmuren for å forstå hvordan vi påvirker hverandre. Antonovskys salutogenese inngår også i studien da denne knyttes til psykisk helse og hvordan man kan sørge for å ivareta god psykisk helse. Den siste teorien som inngår i studien, er Maslow og behovspyramiden. Læring er en viktig del av skolen, og Maslows teori bidrar i denne sammenheng med å belyse hvorfor det er viktig å arbeide med psykisk helse både forebyggende og fremmende knyttet opp mot behov som må være tilfredsstilt for å kunne fokusere
på læring.
Informantene belyser flere sentrale faktorer knyttet til erfaringer i arbeid med forebyggende og fremmende tiltak som kan virke positivt på barns psykiske helse. Manglende kompetanse, kommunikasjon, relasjonsbygging, samarbeid og tilrettelegging dras frem av informantene som sentrale i arbeidet med forebyggende og fremmende tiltak knytte til psykisk helse hos elever på barnetrinnet i klasserommet. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Høgskulen på Vestlandet | en_US |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.title | Psykisk helse på barnetrinnet: En kvalitativ studie av lærernes erfaringer knyttet til fremmende og forebyggende arbeid av psykisk helse på barnetrinnet | en_US |
dc.title.alternative | Mental health in primary school: A qualitative study of teachers’ experiences related to work with promotional and preventive mental health measures in primary school | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.description.localcode | MGBSP550 | en_US |