dc.contributor.author | Kristoffersen, Bendik | |
dc.date.accessioned | 2022-09-15T11:10:09Z | |
dc.date.available | 2022-09-15T11:10:09Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3018019 | |
dc.description | Master i fysisk aktivitet og kosthold i et skolemiljø Fakultet for lærerutdanning, kultur og idrett. | en_US |
dc.description.abstract | Hensikten med denne studien er å forstå og beskrive et utvalg elever i tredje klasse på videregående skole sine opplevelser og erfaring om omvendt undervisning med animasjonsvideoer.
Metode: Studien har hatt fokus på omvendt undervisning med animasjonsvideoer i faget toppidrett fotball. Omvendt undervisning har i denne studien innebært at elevene har fått utdelt en video med informasjon, og som viser fokusområde for treningsøkten. Formålet med videoene var at elevene skulle få mulighet til å stille forberedt, samt at det ifølge litteraturen om omvendt undervisning skulle være lettere å forstå tilbakemeldinger for elevene.
Studien har vært utformet som en case-studie med en fenomenologisk-hermeneutisk vitenskapelig tilnærming. Datainnsamlingen har foregått med et semi-strukturert fokusgruppe intervju med et utvalg (5) elever basert på problemstillingen til oppgaven.
Funnene fra studien tyder på at omvendt undervisning kan både gi muligheter og utfordring ger i faget toppidrett fotball. Mulighetene omvendt undervisning kan tilføre kan være bedre tilbakemeldinger for elever, økt læringsfokus på fokusområde, samt mer tid til aktivitet i undervisningen. Dette er også støttet i annen forskning.
Utfordringene som elevene trakk fram med omvendt undervisning var dersom enkelte av elevene ikke ser video i forkant av timen så kunne dette få konsekvenser om hva som skjedde på skolen, eller at enkelte av elevene ikke likte denne formen for undervisning i faget. Utfordringene elevene trakk fram finnes også i andre studier. Studiens resultat tyder også på at utformingen på video har mye å si for elevenes læringsutbytte og at elevmedvirkning i hvordan videoene skal utformes er viktig. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Høgskulen på Vestlandet | en_US |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.title | Omvendt undervisning med animasjonsvideoer i programfaget toppidrett fotball | en_US |
dc.title.alternative | Flipped learning with animationvideos in football at Sport Schools. | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.description.localcode | MFAKS514 | en_US |