Show simple item record

dc.contributor.authorStjern, Johanna
dc.contributor.authorSørskår, Kari
dc.date.accessioned2022-09-09T09:35:43Z
dc.date.available2022-09-09T09:35:43Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3016831
dc.descriptionMaster: Grunnskolelærerutdanning 5.-10.trinn Fakultet for lærarutdanning, kultur og idrett Innleveringsdato: 16.05.22en_US
dc.description.abstractIfølge forskning er formativ vurdering hensiktsmessig for elevenes læring. Læringsfremmende vurdering er lovfestet i skolens vurderingsforskrift. Formålet med denne studien er å få innsikt i vurderingspraksisen i matematikkfaget på ungdomsskolen gjennom et lærer- og elevperspektiv. Studien har følgende problemstilling: Hvordan arbeider lærere med læringsfremmende vurdering i matematikk, og hvordan reflekterer lærere og deres elever på ungdomsskolen over denne vurderingspraksisen? Studien benytter et kvalitativt forskningsdesign til å få innblikk i hvordan lærere og elever reflekterer over vurdering i matematikk, og dens læringsfremmende funksjon. Vi har benyttet semistrukturerte dybdeintervju med to matematikklærere og semistrukturerte gruppeintervju med to elevgrupper á fire elever på 9. trinn ved en skole i Sogn. Studien bygger på teori og forskning knyttet til læringsfremmende vurdering, både fra generell pedagogisk litteratur og spesifikt fra matematikkfeltet. Funn i denne studien viser at implementeringen av en læringsfremmende vurdering i matematikk er utfordrende å realisere i praksis. Studien peker på at det er forbedringspotensial knyttet til elevinvolvering, bruken av læringsmål og faglige tilbakemeldinger. Vurderingssituasjonene i matematikkfaget er fortsatt i stor grad preget av summative vurderingsformer. Samtidig belyser studien flere læringsfremmende elementer i vurderingspraksisen. Matematikklærerne bruker mye tid og innsats til å fremme elevenes læring, og intensjonen bak deres vurderingspraksis er i mange tilfeller formativ. De har en positiv holdning til endring av egen praksis, noe som er en forutsetning for utviklingen av en læringsfremmende vurderingspraksis. Studien bidrar til å løfte frem et nyttig og helhetlig bilde av vurdering i matematikk fra praksisfeltet.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandet
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectLæringsfremmende vurderingen_US
dc.subjectmatematikken_US
dc.subjectungdomsskolenen_US
dc.subjectungdomsskoleeleveren_US
dc.subjectvurderingspraksisen_US
dc.titleLæringsfremmende vurderingspraksis i et matematikklasserom på ungdomsskolenen_US
dc.title.alternativeFormative classroom assessment in mathematics on lower secondary schoolen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.source.pagenumber111en_US
dc.description.localcodeMGUMA550en_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse 4.0 Internasjonal