dc.contributor.author | Stjern, Johanna | |
dc.contributor.author | Sørskår, Kari | |
dc.date.accessioned | 2022-09-09T09:35:43Z | |
dc.date.available | 2022-09-09T09:35:43Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3016831 | |
dc.description | Master: Grunnskolelærerutdanning 5.-10.trinn
Fakultet for lærarutdanning, kultur og idrett
Innleveringsdato: 16.05.22 | en_US |
dc.description.abstract | Ifølge forskning er formativ vurdering hensiktsmessig for elevenes læring. Læringsfremmende vurdering er lovfestet i skolens vurderingsforskrift. Formålet med denne studien er å få innsikt i vurderingspraksisen i matematikkfaget på ungdomsskolen gjennom et lærer- og elevperspektiv. Studien har følgende problemstilling: Hvordan arbeider lærere med læringsfremmende vurdering i matematikk, og hvordan reflekterer lærere og deres elever på ungdomsskolen over denne vurderingspraksisen? Studien benytter et kvalitativt forskningsdesign til å få innblikk i hvordan lærere og elever reflekterer over vurdering i matematikk, og dens læringsfremmende funksjon. Vi har benyttet semistrukturerte dybdeintervju med to matematikklærere og semistrukturerte gruppeintervju med to elevgrupper á fire elever på 9. trinn ved en skole i Sogn. Studien bygger på teori og forskning knyttet til læringsfremmende vurdering, både fra generell pedagogisk litteratur og spesifikt fra matematikkfeltet. Funn i denne studien viser at implementeringen av en læringsfremmende vurdering i matematikk er utfordrende å realisere i praksis. Studien peker på at det er forbedringspotensial knyttet til elevinvolvering, bruken av læringsmål og faglige tilbakemeldinger. Vurderingssituasjonene i matematikkfaget er fortsatt i stor grad preget av summative vurderingsformer. Samtidig belyser studien flere læringsfremmende elementer i vurderingspraksisen. Matematikklærerne bruker mye tid og innsats til å fremme elevenes læring, og intensjonen bak deres vurderingspraksis er i mange tilfeller formativ. De har en positiv holdning til endring av egen praksis, noe som er en forutsetning for utviklingen av en læringsfremmende vurderingspraksis. Studien bidrar til å løfte frem et nyttig og helhetlig bilde av vurdering i matematikk fra praksisfeltet. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Høgskulen på Vestlandet | |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.subject | Læringsfremmende vurdering | en_US |
dc.subject | matematikk | en_US |
dc.subject | ungdomsskolen | en_US |
dc.subject | ungdomsskoleelever | en_US |
dc.subject | vurderingspraksis | en_US |
dc.title | Læringsfremmende vurderingspraksis i et matematikklasserom på ungdomsskolen | en_US |
dc.title.alternative | Formative classroom assessment in mathematics on lower secondary school | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.source.pagenumber | 111 | en_US |
dc.description.localcode | MGUMA550 | en_US |