Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorStjern, Johanna
dc.contributor.authorSørskår, Kari
dc.date.accessioned2022-09-09T09:35:43Z
dc.date.available2022-09-09T09:35:43Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3016831
dc.descriptionMaster: Grunnskolelærerutdanning 5.-10.trinn Fakultet for lærarutdanning, kultur og idrett Innleveringsdato: 16.05.22en_US
dc.description.abstractIfølge forskning er formativ vurdering hensiktsmessig for elevenes læring. Læringsfremmende vurdering er lovfestet i skolens vurderingsforskrift. Formålet med denne studien er å få innsikt i vurderingspraksisen i matematikkfaget på ungdomsskolen gjennom et lærer- og elevperspektiv. Studien har følgende problemstilling: Hvordan arbeider lærere med læringsfremmende vurdering i matematikk, og hvordan reflekterer lærere og deres elever på ungdomsskolen over denne vurderingspraksisen? Studien benytter et kvalitativt forskningsdesign til å få innblikk i hvordan lærere og elever reflekterer over vurdering i matematikk, og dens læringsfremmende funksjon. Vi har benyttet semistrukturerte dybdeintervju med to matematikklærere og semistrukturerte gruppeintervju med to elevgrupper á fire elever på 9. trinn ved en skole i Sogn. Studien bygger på teori og forskning knyttet til læringsfremmende vurdering, både fra generell pedagogisk litteratur og spesifikt fra matematikkfeltet. Funn i denne studien viser at implementeringen av en læringsfremmende vurdering i matematikk er utfordrende å realisere i praksis. Studien peker på at det er forbedringspotensial knyttet til elevinvolvering, bruken av læringsmål og faglige tilbakemeldinger. Vurderingssituasjonene i matematikkfaget er fortsatt i stor grad preget av summative vurderingsformer. Samtidig belyser studien flere læringsfremmende elementer i vurderingspraksisen. Matematikklærerne bruker mye tid og innsats til å fremme elevenes læring, og intensjonen bak deres vurderingspraksis er i mange tilfeller formativ. De har en positiv holdning til endring av egen praksis, noe som er en forutsetning for utviklingen av en læringsfremmende vurderingspraksis. Studien bidrar til å løfte frem et nyttig og helhetlig bilde av vurdering i matematikk fra praksisfeltet.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandet
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectLæringsfremmende vurderingen_US
dc.subjectmatematikken_US
dc.subjectungdomsskolenen_US
dc.subjectungdomsskoleeleveren_US
dc.subjectvurderingspraksisen_US
dc.titleLæringsfremmende vurderingspraksis i et matematikklasserom på ungdomsskolenen_US
dc.title.alternativeFormative classroom assessment in mathematics on lower secondary schoolen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.source.pagenumber111en_US
dc.description.localcodeMGUMA550en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal