Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSandal, Emma Maria
dc.date.accessioned2022-09-05T08:10:37Z
dc.date.available2022-09-05T08:10:37Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3015671
dc.description1-7, masterfag i GLU MGBSP550 Masteroppgave vestlandsklasse Fakultet for lærerutdanning, kultur og idrett Institutt for pedagogikk, religion og samfunnsfag Innleveringsdato: 16.05.2022 Antall ord: 25267en_US
dc.description.abstractDenne masteroppgaven undersøker hvorvidt hest som spesialpedagogisk tiltak for elever med ulike former for skoleutfordringer, kan ha en positiv betydning på livsmestring, livskvalitet og læring. Bakgrunnen for oppgaven er et ønske om å bidra til mer kunnskap om hesteassisterte aktiviteter og stallen som et utvidet klasserom og en alternativ opplæringsarena, gjennom å se på følgende problemstilling: «Hvilken betydning kan hesteassisterte aktiviteter ha for elever med skoleutfordringer?». Studien har et kvalitativt forskingsdesign og baserer seg på fem semistrukturerte dybdeintervju med fire tilbydere av hesteassisterte aktiviteter, samt én foresatt til elever som mottar et slikt tiltak. Funnene i denne studien viser at hesteassisterte aktiviteter er et tiltak som kan ha positiv betydning for elever med skoleutfordringer. Denne positive betydningen er blant annet relatert til relasjoner, mestring, fellesskapsfølelse og forebygging. Det er gjennom hovedfunnene tydelig at en alternativ opplæringsarena, som hesteassisterte aktiviteter representerer, vil kunne bety noe for elevenes livsmestring. Dette vises ved at elevene får oppleve gode relasjoner og mestring i et fellesskap som har behov for deres tilstedeværelse, som igjen kan ha en positiv betydning når det gjelder psykiske helse, læring, overføring av relasjoner og fremtidstro. Til tross for aktivitetenes positive betydning, er det noen utfordrende sider som bør tas hensyn til, som for eksempel økonomi, sosioøkonomiske forskjeller og om elevene opplever det positivt å omgås dyr. Funnene fra intervjumaterialet diskuteres opp mot og forankres i aktuell litteratur som Antrozoologi: Samspill mellom dyr og menneske (Berget, Krøger & Thorød (red.), 2018), Harnessing the power of equine assisted counseling: Adding animal assisted therapy to your practise (Trotter (red.), 2011) og Håndbok i dyreassisterte intervensjoner: Faglig grunnlag og retningslinjer (Fine (red.), 2019), i tillegg til offentlige dokumenter slik som veileder for regjeringen Hesten som ressurs: Lokal næringsutvikling (2018) og Opptrappingsplan for barn og unges psykiske helse (2019-2024) (Prop. 121 S (2018-2019)).en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandet
dc.publisherHøgskulen på Vestlandet
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectHesteassisterte aktiviteteren_US
dc.subjectlivsmestringen_US
dc.subjectlæringen_US
dc.subjectspesialpedagogiske tiltaken_US
dc.subjectskoleutfordringeren_US
dc.subjectgrønn omsorgen_US
dc.subjectinn på tuneten_US
dc.subjectdyreassisterte intervensjoneren_US
dc.titleHest, livsmestring og læring. En kvalitativ studie av hesteassisterte aktiviteter som spesialpedagogisk tiltak for elever med skoleutfordringeren_US
dc.title.alternativeHorses, life skills and learning. A qualitative study from a special educational perspective of hose-assisted activities for students with school difficultiesen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.source.pagenumber101en_US
dc.description.localcodeMGBSP550en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal