Show simple item record

dc.contributor.authorMyrtveit, Helena Marie
dc.contributor.authorStavang, Madeleine Amalie
dc.date.accessioned2022-09-02T13:02:12Z
dc.date.available2022-09-02T13:02:12Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3015452
dc.descriptionMGBSP550 - Masteroppgave Vestlandsklasse Grunnskolelærerutdanning 1-7 Fakultet for lærerutdanning, kultur og idrett Institutt for pedagogikk, religion og samfunnsfag Innleveringsdato 16.05.2022en_US
dc.description.abstractTittel: Se meg, lær meg og lik meg En kvalitativ studie om pedagogiske handlinger i møte med utagering Problemstilling for oppgaven er: Hvilke pedagogiske handlinger kan egne seg i møte med utagerende elevatferd? Utgangspunktet for forskningsspørsmålet er et ønske om å heve kompetansen rundt atferdsproblemer og pedagogiske handlinger. Formålet med studien er å rette søkelys over hvilke pedagogiske handlinger lærere bruker i møte med elever, og hvordan pedagogiske handlinger påvirker, forebygger eller utløser den utagerende atferden. Gjennom oppgaven ønsker vi også å undersøke betydningen av relasjoner, og de mellommenneskelige møtene som oppstår mellom lærer- og elev. I teoridelen blir relevant forskning og teori med utgangspunkt i problemstillingen vår presentert. Her blir det gitt et innblikk i risikofaktorer, kjennetegn og triggere ved utagerende atferd. Videre vil teoridelen rette fokus på pedagogiske handlinger som kan forebygge, dempe eller utløse atferden. Samtidig vil vi belyse ikke-pedagogiske handlinger læreren gjør i møte med utagerende atferd. Biestas tre dimensjoner: kvalifisering, sosialisering og subjektivering blir fremstilt i lys av problemstillingen. Der relasjonsbygging, læringsmiljø og klasseledelse er sentrale fokusområder. Metoden som er anvendt i denne studien er kvalitativt forskningsintervju, dette for å besvare problemstillingen. Innenfor den kvalitative metoden, falt valget på semistrukturert intervju, som opptrer som en samtale mellom informant og forsker. Intervjuet søker å gå i dybden av informantens erfaringer, kunnskaper og tanker omkring forskningsspørsmålet. Det vitenskapsteoretiske grunnlaget i vårt prosjekt er fenomenologisk-hermeneutikk. Våre funn viser at pedagogiske handlinger blir situasjonsbestemt ut fra tid, sted og rom. Det vil si at lærerens handlingskompetanse vil variere i omfang, da det ikke er et fasitsvar. Informantene sine besvarelser bar preg av usikkerhet omkring pedagogiske handlinger, men inneholdt mange momenter av begrepet. Et annet funn i vår studie viser viktigheten av lærere som har inngående kunnskap om hver enkelt elev, og vite når handlingene bør finne sted. Side 4 av 145 Samtidig vil kompetanse være avgjørende i forhold til hvordan læreren velger å møte elevers atferd, og ha betydning for utfallet på lang og kort sikt. Gjennom studien har det blitt tydelig at vi trenger mer kunnskap om pedagogiske handlinger. Det er ikke alle pedagogiske handlinger som egner seg i møte med utagerende atferd, da alle individer er unike. Avslutningsvis vil oppgavens konklusjon bli presentert.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandet
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectUtageringen_US
dc.subjectpedagogiske handlingeren_US
dc.subjectutagerende atferden_US
dc.subjectaggresjonen_US
dc.titleSe meg, lær meg og lik meg En kvalitativ studie om pedagogiske handlinger i møte med utageringen_US
dc.title.alternativeSee me, teach me and like me A qualitative study of pedagogical actions in light of disruptive behavioren_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.source.pagenumber146en_US
dc.description.localcodeMGBSP550en_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse 4.0 Internasjonal