Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorInstøy, Tonje
dc.date.accessioned2022-09-02T12:32:58Z
dc.date.available2022-09-02T12:32:58Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3015436
dc.description1-7, Spesialpedagogikk i GLU, MGBSP550 Masteroppgave Vestlandsklasse Fakultet for lærerutdanning, kultur og idrett. Høgskulen på Vestlandet, Bergenen_US
dc.description.abstractBarn med stort læringspotensial er ikke et ukjent fenomen. Det er derimot et fenomen man ikke har prioritert i like stor grad i norsk skole. Forskning viser til at mange elever med stort læringspotensial ikke opplever å være er en del av et læringsmiljø som motiverer eller gir faglige utfordringer. I tillegg finner Jønsendalutvalget (NOU, 2016:14) at mangelen på undervisning og faglige utfordringer tilpasset elevenes nivå, i stor grad handler om mangel på kunnskap om elevene, og på kapasitet og kompetanse til å endre praksis. Det er mange variasjoner innad i flere elementer ved arbeidet med barn med stort læringspotensial. Dette er alle faktorer som påvirker tilretteleggingen av opplæringen i skolen. Denne studien er en kvalitativ studie som undersøker hvilke erfaringer et utvalg av lærere, spesialpedagoger og en rektor har med barn med stort læringspotensial i skolen. Det er formulert tre forskningsspørsmål knyttet til oppgavens problemstilling. Disse omhandler forståelse av definisjon, erfaringer med tema og kunnskap om konsekvenser. Datamaterialet ble samlet inn ved hjelp av semitrukturerte intervju av seks ansatte på fire ulike skoler. Deltakerne i studien er tre lærere, to spesialpedagoger og en rektor. På den måten blir det åpnet for å kunne se flere sider ved arbeidet i skolen. Funnene viser til stor variasjon i erfaringene ansatte i skolen har. Funnene fra analysen gir fire kategorier: begrepsforståelse, erfaringer (med elevene, skolen og tilretteleggingen), kjennskap til konsekvenser og ønsker om endringer. Erfaringene blant deltakerne kan likevel virke begrenset i forhold til omfanget av fenomenet, noe som styrker behovet for økt søkelys på elevgruppen. Det tyder på et stort gap mellom det skolen har i oppgave å gjøre, og det vi har som kunnskapsgrunnlag for å kunne få det til. Dette indikerer et behov for endring i skolesystemeen_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandet
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectLæringspotensialen_US
dc.subjectstort læringspotensialen_US
dc.subjecterfaringeren_US
dc.subjectlærereen_US
dc.subjectspesialpedagogeren_US
dc.subjectrektoren_US
dc.titleBarn med stort læringspotensial: hvilke erfaringer har lærere, spesialpedagoger og rektor i skolen?en_US
dc.title.alternativeGifted children: what does teachers, special educators, and the principal experience in school?en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.source.pagenumber96en_US
dc.description.localcodeMGBSP550en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal