Show simple item record

dc.contributor.authorHaukeland, Elisabeth
dc.contributor.authorJordalen, Hege
dc.date.accessioned2022-08-29T08:42:19Z
dc.date.available2022-08-29T08:42:19Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3014043
dc.description.abstractTema for oppgaven er lederteam som lærende profesjonsfellesskap. Gjennom problemstillingen “Hvordan kan lederteam fungere som lærende profesjonsfellesskap” ønsker vi å belyse hvordan lederteam forteller om praksis for å lære og fungere sammen. Forskningen vår er interessant med tanke på at Utdanningsdirektoratet (2017) sin tydelige presisering i kapittel 3.5 i overordnet del, om at alle ansatte i skolen skal arbeide i et profesjonelt læringsfellesskap. I oppgaven rammes læring inn av et sosiokulturelt perspektiv som innebærer at kunnskap blir konstruert i samhandling mellom aktørene i lederteamet. Drøftingen viser blant annet til prosesser i lederteamet. Vi vektlegger teorier som omhandler ledelse, team, læring i profesjonsfellesskap og psykologisk trygghet. I forskningsarbeidet har vi brukt kvalitativt metode. Studiens empiriske grunnlag bygger på dybdeintervju av to rektorer og fem avdelingsledere, fordelt på to ulike lederteam i skolen. Funnene er tolket, analysert og sett i sammenheng med de teoribaserte antagelsene i forskningsspørsmålene. Funn viste at å definere og formidle mål og visjoner kan være en driver for å fungere som lærende profesjonsfellesskap. Kartlegging av teammedlemmenes ressurser, erfaring og kompetanse kan være en nødvendighet for å utvikle et profesjonsfellesskap. De beste vilkårene for læring og utvikling er når deltakerne i lederteamet samarbeider, drøfter og reflekterer sammen. Det er også viktig at de justerer og endrer måten de fungerer sammen på, dersom det er hensiktsmessig. Distribusjon av ledelse i lederteamet omhandler interaksjonene mellom teammedlemmene. Der viktigheten av psykologisk trygghet og tillit ble trukket frem som faktorer som muliggjør kunnskapsutvikling i profesjonsfellesskapet.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandet
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectLærende profesjonsfellesskapen_US
dc.subjectlederteamen_US
dc.subjectskoleen_US
dc.subjectledelseen_US
dc.titleSammen er vi dynamitt - En kvalitativ studie om lederteam som lærende profesjonsfellesskapen_US
dc.title.alternativeTogether we are dynamite - A qualitative study of leadership teams as a learning professional communityen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.source.pagenumber130en_US
dc.description.localcodeMR691en_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse 4.0 Internasjonal