Sammen er vi dynamitt - En kvalitativ studie om lederteam som lærende profesjonsfellesskap
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3014043Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Tema for oppgaven er lederteam som lærende profesjonsfellesskap. Gjennom problemstillingen “Hvordan kan lederteam fungere som lærende profesjonsfellesskap” ønsker vi å belyse hvordan lederteam forteller om praksis for å lære og fungere sammen. Forskningen vår er interessant med tanke på at Utdanningsdirektoratet (2017) sin tydelige presisering i kapittel 3.5 i overordnet del, om at alle ansatte i skolen skal arbeide i et profesjonelt læringsfellesskap. I oppgaven rammes læring inn av et sosiokulturelt perspektiv som innebærer at kunnskap blir konstruert i samhandling mellom aktørene i lederteamet. Drøftingen viser blant annet til prosesser i lederteamet. Vi vektlegger teorier som omhandler ledelse, team, læring i profesjonsfellesskap og psykologisk trygghet. I forskningsarbeidet har vi brukt kvalitativt metode. Studiens empiriske grunnlag bygger på dybdeintervju av to rektorer og fem avdelingsledere, fordelt på to ulike lederteam i skolen. Funnene er tolket, analysert og sett i sammenheng med de teoribaserte antagelsene i forskningsspørsmålene. Funn viste at å definere og formidle mål og visjoner kan være en driver for å fungere som lærende profesjonsfellesskap. Kartlegging av teammedlemmenes ressurser, erfaring og kompetanse kan være en nødvendighet for å utvikle et profesjonsfellesskap. De beste vilkårene for læring og utvikling er når deltakerne i lederteamet samarbeider, drøfter og reflekterer sammen. Det er også viktig at de justerer og endrer måten de fungerer sammen på, dersom det er hensiktsmessig. Distribusjon av ledelse i lederteamet omhandler interaksjonene mellom teammedlemmene. Der viktigheten av psykologisk trygghet og tillit ble trukket frem som faktorer som muliggjør kunnskapsutvikling i profesjonsfellesskapet.