Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHaukeland, Elisabeth
dc.contributor.authorJordalen, Hege
dc.date.accessioned2022-08-29T08:42:19Z
dc.date.available2022-08-29T08:42:19Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3014043
dc.description.abstractTema for oppgaven er lederteam som lærende profesjonsfellesskap. Gjennom problemstillingen “Hvordan kan lederteam fungere som lærende profesjonsfellesskap” ønsker vi å belyse hvordan lederteam forteller om praksis for å lære og fungere sammen. Forskningen vår er interessant med tanke på at Utdanningsdirektoratet (2017) sin tydelige presisering i kapittel 3.5 i overordnet del, om at alle ansatte i skolen skal arbeide i et profesjonelt læringsfellesskap. I oppgaven rammes læring inn av et sosiokulturelt perspektiv som innebærer at kunnskap blir konstruert i samhandling mellom aktørene i lederteamet. Drøftingen viser blant annet til prosesser i lederteamet. Vi vektlegger teorier som omhandler ledelse, team, læring i profesjonsfellesskap og psykologisk trygghet. I forskningsarbeidet har vi brukt kvalitativt metode. Studiens empiriske grunnlag bygger på dybdeintervju av to rektorer og fem avdelingsledere, fordelt på to ulike lederteam i skolen. Funnene er tolket, analysert og sett i sammenheng med de teoribaserte antagelsene i forskningsspørsmålene. Funn viste at å definere og formidle mål og visjoner kan være en driver for å fungere som lærende profesjonsfellesskap. Kartlegging av teammedlemmenes ressurser, erfaring og kompetanse kan være en nødvendighet for å utvikle et profesjonsfellesskap. De beste vilkårene for læring og utvikling er når deltakerne i lederteamet samarbeider, drøfter og reflekterer sammen. Det er også viktig at de justerer og endrer måten de fungerer sammen på, dersom det er hensiktsmessig. Distribusjon av ledelse i lederteamet omhandler interaksjonene mellom teammedlemmene. Der viktigheten av psykologisk trygghet og tillit ble trukket frem som faktorer som muliggjør kunnskapsutvikling i profesjonsfellesskapet.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandet
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectLærende profesjonsfellesskapen_US
dc.subjectlederteamen_US
dc.subjectskoleen_US
dc.subjectledelseen_US
dc.titleSammen er vi dynamitt - En kvalitativ studie om lederteam som lærende profesjonsfellesskapen_US
dc.title.alternativeTogether we are dynamite - A qualitative study of leadership teams as a learning professional communityen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.source.pagenumber130en_US
dc.description.localcodeMR691en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal