Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorMaraboutakis, Kristoforos
dc.date.accessioned2022-08-19T07:27:45Z
dc.date.available2022-08-19T07:27:45Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3012618
dc.descriptionMaster i idrettsvitenskap Fakultet for lærerutdanning, kultur og idrett 16.05.2022en_US
dc.description.abstractMed en revidering og oppdatering av læreplan i kroppsøving har det blitt lagt et større fokus på blant annet medbestemmelse, samarbeid og kontekstualisert læring. Det har tidligere blitt drøftet hvorvidt kroppsøvingsfaget klarer å oppfylle aspirasjonene vi finner i styringsdokumentene for Norsk skole. Flere idrettspedagoger og forskere argumenterer for at kroppsøvingsundervisningen må bevege seg bort fra en «tradisjonell» tilnærming til undervisning der lærere i stor grad benytter «vise og forklare» metodikker. Samtidig har Constraints-led approach (CLA) vokst frem som et levedyktig pedagogisk alternativ for kroppsøvingslærere. Hensikten med studien var å utforske opplevelsene en gruppe ungdomsskoleelever hadde med et CLA basert undervisningsopplegg. Studiet hadde et kvalitativt forskningsdesign, hvor det ble gjennomføre en undervisningsintervensjon i kombinasjon med fokusgruppeintervjuer, med den hensikt å fange opp elevenes erfaringer, opplevelser og innstillinger til metoden. Undervisningsprogrammet ble designet etter prinsipper innenfor CLA og dermed utført av klassen sin vanlige lærer. Elevene hadde positive erfaringer med intervensjonen og oppfattet den CLA baserte undervisningen som annerledes enn det de var vant med. Det er tydelige tegn som indikerer at en CLA ble implementert på en fullverdigmåte, men dette kan også diskuteres. Undervisningen oppleves som mer målrettet og spesifikk. Elevene forteller at de opplevede progresjon, medbestemmelse og samarbeid som del av undervisningen, og at dette var motivasjonsskapende. De opplever læreren som mer «hands-off» og kollaborativ i sin tilnærming.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectKroppsøvingen_US
dc.subjectConstraints-led approachen_US
dc.subjectCLAen_US
dc.subjectungdomsskoleeleveren_US
dc.subjectungdomen_US
dc.titleEN CONSTRAINTS-LED APPROACH TIL KROPPSØVINGSDIDAKTIKK Ungdomsskoleelever sine erfaringer med en alternativ pedagogisk tilnærmingen_US
dc.title.alternativeA CONSTRAINTS-LED APPROACH TO PHYSICAL EDUCATION DIDACTICS Middle school students' experiences with an alternative pedagogical approachen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.source.pagenumber55en_US
dc.description.localcodeMIDR506en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal