dc.description.abstract | Denne studien ser på ulike argument for og mot det å innføre eksamen i musikkfaget på 10. trinn. Jeg har gjort en dokumentanalyse, med en hermeneutisk tilnærming, av høringen om forslag til endringer i bestemmelser om vurdering, som regjeringen publiserte 14. januar 2020. Den inkluderer et forslag om det skal innføres eksamen for de praktiske og estetiske fagene, som også omfatter musikkfaget. Høringen består av fire deler med flere spørsmål per del. Jeg har valgt å begrense oppgaven ved å fokusere på spørsmålene under del 3, punkt 4.18. Det er spørsmål om det er hensiktsmessig å innføre eksamen på 10.trinn i de praktiske og estetiske fagene, samt samme spørsmål opp mot musikkfaget spesielt (Utdanningsdirektoratet, 2020b, del 3 - punkt 4.18).
Argumentene som kommer frem omhandler for det meste enten det å bevare musikkfagets egenart, administrative og økonomiske utfordringer eller fokuserer på elevene. Flere av dem som stemmer for å innføre eksamen har også forutsetninger eller krav som må iverksettes dersom dette skal bli en realitet. I tillegg er det flere som mener eksamensformen ikke er bra nok for musikkfaget, og det er kommet flere forslag som, ifølge dem, egner seg bedre. Jeg ønsker også å koble argumentene som kommer frem opp mot legitimering av musikkfaget. Derfor er det naturlig at teorier angående legitimering er sentralt. I tillegg har jeg brukt teorier rundt kunnskapsformer i musikkfaget og musikk som estetisk fag. Læreplanen i musikk, strategien for å styrke de praktiske- og estetiske fagene, Rambøllrapporten om utprøving av eksamenslignende prøver og oppsummeringer regjeringen har kommet med angående høringen er også viktige dokument. De gir en oversikt over hva musikkfaget handler om, hvilke forslag som kommer frem og hva det å innføre eksamen innebærer.
Jeg både tror og håper at flere vil få bredere kunnskap over de ulike synene folk har på musikkfaget ved å lese denne studien. Dette vil, etter min mening, bidra til at en møter andre med et mindre snevert syn på musikkfaget. Det kan også hjelpe til å forstå andres holdninger og følelser knyttet til musikk, som igjen kan bidra til bedre forståelse for andres prioriteringer. | en_US |