Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorEllingsen, Frida Terese Sætre
dc.date.accessioned2022-08-02T10:41:19Z
dc.date.available2022-08-02T10:41:19Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3009762
dc.descriptionMaster i kreative fag og læreprosesser, Stord Fakultet for lærerutdanning, kultur og idretten_US
dc.description.abstractDenne masteroppgaven er skrevet med hensikt å belyse mulighetene som ligger i å arbeide med stoffrester som materiale. Studien er todelt og tar for seg en skoleundersøkelse og en praktisk undersøkelse. Skoleundersøkelsen har som formål å undersøke tre kunst og håndverklærere på ungdomskolens undervisning og praksis rundt utnyttelsen av stoffrester i tekstilundervisningen. Den praktiske undersøkelsen belyser verdien arbeidet med stoffrester kan ha på et personlig og individuelt plan. Arbeidet springer ut fra følgende problemstilling: Hvordan utnyttes tekstile materialer og stoffrester i faget kunst og håndverk, og hvilke verdier kan arbeid med stoffrester tilføre? Studiens aktualitet knyttes opp mot samfunnets nødvendighet og behov for en ansvarsfull forbrukerkultur for en bedre fremtid. Studien tar for seg en kvalitativ forskningsmetode med fenomenologisk tilnærming. Gjennom skoleundersøkelsen med de tre kunst og håndverklærerne kom det frem at lærerne ikke fult utnytter mulighetene som ligger i å bruke stoffrester som materiale. Samtalene viste at lærerne hovedsakelig tilrettelegger for restekasser som måter å utnytte stoffrester. Stoffrestene blir da i hovedsak brukt som prøvelapper og til sømøving, men den praktiske undersøkelsen viste at stoffrestene kan ha en større verdi enn dette på et individuelt plan. Den praktiske undersøkelsen viste at å arbeide med stoffrester kan tilføre verdier som holdningsendring og endringskompetanse i hvordan man utnytter materialet. Gjennom å arbeide med stoffrester opplevde jeg å se en større verdi og bruksfunksjon i stoffrestene, som jeg tidligere ville kastet uten å tenke meg om. Gjennom skoleundersøkelsen, den praktiske undersøkelsen og relevant teori ser jeg med dette arbeidet med stoffrester som et verktøy for holdningsarbeid om hvordan å utnytte ressursene man har tilgjengelig og jeg ser muligheter for at et slikt arbeid i tekstilundervisningen i grunnskolen kan være givende.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleEn kvalitativ studie om stoffrester og materialutnyttelse i faget kunst- og håndverk.en_US
dc.title.alternativeA qualitative study of fabric scraps and material utilization in the subject arts and crafts.en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeMACREL-OPGen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal