Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorAdonaba, Marianne Toft
dc.date.accessioned2022-08-02T10:36:57Z
dc.date.available2022-08-02T10:36:57Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3009760
dc.descriptionFakultet for lærerutdanning, kultur og idrett, Høgskulen på Vestlandet, campus Storden_US
dc.description.abstractI denne studien har jeg undersøkt hvordan musikk kan brukes som metode i andrespråkundervisning for voksne. Deltakerne i studien er flyktninger og innvandrere på grunnskole for voksne, som følger læreplan i grunnleggende norsk for språklige minoriteter. Problemstilling og forskningsspørsmål for studien er følgende: Hvordan kan musikk brukes som metode i grunnleggende norskopplæring for voksne språklige minoriteter? 1. Hva er deltakernes opplevelse av å bruke musikk i språklæringssituasjoner? 2. Hvordan kan vi jobbe med læringsaktiviteter der musikk knyttes til andrespråkslæring og kulturforståelse? Det teoretiske rammeverket for studien tar utgangspunkt i et sosiokulturelt læringssyn, teori om andrespråkslæring og kognitive prosesser som forener språk og musikk. I tillegg baserer jeg studien på relevant forskning i feltet. Teorien er også innrammet av Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020. Jeg har brukt didaktisk design forskning som inspirasjon for å finne svar på problemstillingen og forskningsspørsmålene. Metoden innebærer en systematisk og syklisk utprøving av undervisningsopplegg, der forskningsdeltakerne er aktivt med på å påvirke resultatene i studien. Materialet i studien tok utgangspunkt i norsk populærmusikk. Det var 14 deltakere i studien, og deres stemmer og innspill har blitt hørt gjennom klassesamtaler, to fokusgruppeintervju og seks individuelle intervju. I tillegg var deltakende observasjon og forskningslogg anvendt som datamateriale. Analysen av datamaterialet har gitt et grunnlag for innsikt og forståelse i feltet. Resultatene av studien peker i retning av at andrespråksundervisning med musikk kan ha god effekt på språklæring. Et av hovedfunnene i studien var at låtvalget bør være tilpasset deltakerne, både når det gjelder låtens tempo og språknivå. Studien viste også at bruk av musikk kan være effektivt for utvikling av prosodi og ordforråd. I tillegg opplevde deltakerne at det var meningsfullt og motiverende å lære norsk gjennom musikk på bergensdialekt. På denne måten kan autentisk musikk være med å utvide kulturforståelsen.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleMusikk som metode i andrespråksundervisning for voksneen_US
dc.title.alternativeMusic as a method in teaching L2 to adultsen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeMACREL-OPGen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal