Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorAas, Charlotte Thaule
dc.date.accessioned2022-06-27T09:42:20Z
dc.date.available2022-06-27T09:42:20Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3001042
dc.descriptionNavn på masterprogrammet: IKT i læring. Fakultet for lærerutdanning, kultur og idrett. Institutt for pedagogikk, religion og samfunnsfagen_US
dc.description.abstractHensikten med dette studiet, har vært å tilegne seg kunnskap som gir innblikk i nyutdannede læreres rolle i lys av PfDK. Dette gjelder både deres administrative og pedagogiske arbeid. Ved å få innblikk i opplevde erfaringer gjennom deres reise til å bli profesjonsfaglige digitalt kompetente lærere, kan dette bidra til å danne et bilde av deres digitale skolehverdag. Problemstillingen lyder som følger: Hvordan videreutvikler nyutdannede lærere sin profesjonsfaglige digitale kompetanse (PfDK)? Det ble valgt et fenomenologisk utgangspunkt og kvalitativ tilnærming. Grunnen til dette var fordi det var de nyutdannede lærernes meninger og erfaringer som skulle undersøkes. For å søke svar på dette er det benyttet semistrukturerte livsverden intervju (Kvale & Brinkmann, 2015, s. 46). Denne formen for innsamling av data gjorde det mulig å forme intervjuet basert på intervjupersonenes erfaringer og uttalelser. I tillegg kunne jeg gå mer i dybden i tematikken (Tanggaard & Brinkmann, 2010, s. 20). Beskrivelsene av intervjupersonenes uttalelser er presentert ved å benytte meg av utvalgte deler av samtalene med intervjupersonene. I tillegg er drøftingen av funnene blitt gjort underveis og samtidig med gjengivelse av innholdet i samtalene. Dette er gjort i lys av det teoretiske perspektivet og tidligere forskning for denne oppgaven. Funn i undersøkelsen viser at de nyutdannede lærerne i utvalget videreutvikler sin profesjonsfaglige digitale kompetanse på flere måter. På den ene siden øker nyutdannede lærere sin PfDK gjennom erfaring, ved å prøve og feile på egenhånd. Intervjupersonene kan ikke huske å ha blitt introdusert for begrepet PfDK i lærerutdanningen. Derimot har de vokst opp i en digital verden og tilegnet seg digital kompetanse på fritiden i sin oppvekst. Denne kompetansen benytter de blant annet for å tilegne seg kunnskap i bruk av iPad og app-er. Dette er noen av de læringsressursene som brukes i deres administrative og pedagogiske arbeid. Videre prøver de å bruke sin digitale kompetanse på en pedagogisk måte, slik at det kan fremme læring hos elevene. Dersom de møter på utfordringer, er de heller ikke redde for å spørre kollegaer om hjelp fra både fysiske og digitale kollegaer på sosiale medier. På den andre siden føler de seg overlatt til seg selv, ettersom de opplever lite formell opplæring og oppfølging for videreutvikling av sin PfDK i yrket.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleJeg vil jo lære og skulle så gjerne ha kunnet mer, men alt tar ekstra lang tid å sette seg inn i på egenhånd: En kvalitativ studie av hvordan nyutdannede lærere videreutvikler sin profesjonsfaglige digitale kompetanseen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeMASIKT-OPGen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal