Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorStrand, Daniel
dc.date.accessioned2022-04-26T08:08:15Z
dc.date.available2022-04-26T08:08:15Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2992715
dc.descriptionMFAKS514 Fysisk aktivitet og kosthold i et skolemiljø Fakultet for lærarutdanning, kultur og idrett (FLKI), Institutt for idrett, kosthald og naturfagen_US
dc.description.abstractMasteroppgaven undersøker et opplæringstilbud der skoler samarbeider med en ekstern aktør for å gjennomføre opplæringen i tråd med kompetansemålene for kroppsøving. Opplæringstilbudet er laget for niende-klasser som valgfritt deltar. Det teoretiske fundamentet består av John Deweys pedagogiske filosofi og experiential learning for å analysere hvordan instruktørene formidler kunnskaper gjennom erfaringsbasert undervisning. I tillegg brukes James A. Gibsons økologiske psykologi og affordance for å beskrive hvordan persepsjon og handling i omgivelsene spiller en viktig rolle for læring av livredning og selvberging. Problemstillingen er: Hvordan kan eksterne aktørers kunnskaper bidra til svømme- og livredningsopplæring utendørs i samarbeid med skoler? For å svare på problemstillingen er det intervjuet fire instruktører fra den eksterne aktøren og to lærere fra skoler som benyttet seg av tilbudet. I tillegg er det gjennomført observasjon av opplæringen. Oppgaven stiller spørsmål til hvordan eksterne aktørers kunnskaper kan bidra i svømme- og livredningsopplæringen. Samarbeidet mellom den eksterne aktøren og skolene er viktig fordi det forteller mye om hvordan kunnskapene blir iverksatt i opplæringen. Resultatene viser en ekstern aktør med en sterk tradisjon for arbeid med livredning, men viser også en aktør som er ganske ny innenfor svømme- og livredningsopplæring. Oppgavens funn viser et ressurskrevende opplæringstilbud med strenge tidsrammer som krever godt samarbeid mellom den eksterne aktøren og skolene som deltar. Den eksterne aktøren formidler sine kunnskaper gjennom instruksjon og erfaringsbasert læring i naturlige omgivelser for drukningsulykker. Instruktørenes kunnskaper til omgivelsene tilrettelegger en opplæring som er svært opptatt av hvordan objekter må oppfattes og benyttes i rednings-situasjoner. Instruktørene forklarer og benytter prosedyrer hvor elevene må bruke synssansen til å oppfatte objekter i omgivelsene som tilbyr helt spesielle formål i en redningssituasjon.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectaffordanceen_US
dc.subjectexperiential learningen_US
dc.subjecteksterne aktøreren_US
dc.subjectkompetansemålen_US
dc.subjectkroppsøvingen_US
dc.subjectlivredningen_US
dc.subjectsvømmeopplæringen_US
dc.titleLivredningsopplæring i virkeligheten utendørs: en studie om eksterne aktørers kunnskaper for svømme- og livredningsopplæringen_US
dc.title.alternativeSwimming and rescue lessons in the reality outdoors: a study of external contractors’ knowledge for swimming and lifesaving lessonsen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeMFAKS514en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal