Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorLøtveit, Serina
dc.date.accessioned2022-04-25T06:58:55Z
dc.date.available2022-04-25T06:58:55Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2992390
dc.descriptionM120UND509 Master i undervisningsvitenskap med fordypning i pedagogikk Høgskulen på Vestlandeten_US
dc.description.abstractTemaet for denne studien, er skole-hjem samarbeid. Studien har mer spesifikt undersøkt hvilke forventninger foreldrene og lærerne har til hverandre i dette samarbeidet. I forbindelse med koronapandemien og hjemmeskole, har det kommet frem at det ofte ikke er samsvar mellom de forventningene de ulike partene stiller (Vedvik, 2020). I tillegg vises det i to rapporter, Foreld-remeninger om skolen – En nasjonal undersøkelse blant foreldre med barn i grunnskolen av Christian W. Beck og Svein Egil Vestre og Samarbeid mellom hjem og skole – en kartleggings-undersøkelse av Thomas Nordahl, at foreldre og lærere ikke er klar over hvilke forventninger som kan og bør stilles til hverandre (Beck & Vestre, 2008; Nordahl, 2000). Det kommer også frem at en forventningsavklaring er avgjørende for et velfungerende samarbeid (Nordahl & Drugli, 2016, s. 20). Forskningsspørsmålet ble derfor: Hvilke forventninger har foreldre og lærere til hverandre i samarbeidet mellom skole og hjem, og hvordan har disse forandret seg under koronapandemien? Ved hjelp av kvalitative forskningsintervju ble det gjennomført tre intervjuer med foreldre, og to med lærere. På den måten ble det åpnet for å se begge sider av saken. Videre ble gjennomført en fortolkende analyse av datamaterialet, med bakgrunn i her-meneutikk og fenomenologi. Konklusjonen forteller tydelig at partene er usikker på hva som forventes av dem, og hva de kan forvente av hverandre. Felles for partene er imidlertid forvent-ningen om gjensidig respekt, deltagelse i samarbeidet, og positiv kommunikasjon og engasje-ment. Etter koronapandemien, når elevene kom tilbake på skolen, synes derimot en endring i forventninger knyttet til oppfølging av barnet, lærernes digitale kompetanse, samt forståelse og interesse for skolegangen og hjemmesituasjonen.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleForventninger i skole-hjem samarbeideten_US
dc.title.alternativeExpectations in the partnership between school and homeen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeM120UND509en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal