Show simple item record

dc.contributor.authorHadizadeh, Giliana
dc.date.accessioned2022-04-22T06:59:06Z
dc.date.available2022-04-22T06:59:06Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2992126
dc.descriptionMSAM613 Master i Samfunnsfagdidaktikk Institutt for pedagogikk, religion og samfunnsfagen_US
dc.description.abstractDenne studien har tatt utgangspunkt i hvordan lærere med ikke-vestlig bakgrunn reflekterer og opplever deres samhandling med elever med ikke-vestlig bakgrunn i skolen. I tillegg til disse lærernes refleksjoner og møter med foreldrene til elevene med ikke-vestlig bakgrunn, og forskjellene mellom lærere med ikke-vestlig bakgrunn og etnisk norske lærerkolleger i møte med elever og foreldre med ikke-vestlig bakgrunn. Oppgavens problemstilling lyder slik: Hvordan opplever lærere med ikke-vestlig bakgrunn deres møter med elever med ikke-vestlig bakgrunn i skolen? For å besvare problemstillingen tar oppgaven utgangspunkt i to forskningsspørsmål: 1) Anser lærere med ikke-vestlig bakgrunn seg som rollemodeller for elever med ikke-vestlig bakgrunn grunnet lignende bakgrunn? 2) Har lærere med ikke-vestlig bakgrunn en annen forståelse for elever og foreldre med ikke-vestlig bakgrunn som etnisk norske lærere ikke besitter? I teorikapitlet benyttes litteratur om interkulturell kompetanse, kunnskap, kulturelt responderende lærere og teori om rollemodellering. Det metodiske grunnlaget er hovedsakelig basert på 6 semistrukturerte intervju med lærere med ikke-vestlig bakgrunn. For å vise til en kontrast er det også blitt gjort intervjuer med 4 etnisk norske lærere, men dette er kun for å sammenligne svarene deres med svarene til lærere med ikke-vestlig bakgrunn. Stemmene og meningene til lærere med ikke-vestlig bakgrunn er både utgangspunkt og hovedfokuset til studien da det ikke er gjort mye forskning på dem i Norge, i motsetning til etnisk norske lærere i møte med elever med annen bakgrunn. I intervjuene prates det om lærerne med ikke-vestlig bakgrunn sitt forhold til elever og foreldre med ikke-vestlig bakgrunn, om de anser seg selv som rollemodeller for elever med ikke-vestlig bakgrunn og om de besitter en annen forståelse for elever og foreldre med ikke-vestlig bakgrunn. Alle informantene med ikke-vestlig bakgrunn anser seg selv som rollemodeller for elever med ikke-vestlig bakgrunn og mener de besitter en annen forståelse for elever og foreldre med ikke-vestlig bakgrunn som etnisk norske lærere ikke besitter. Lærere med ikke-vestlig bakgrunn gir utrykk for at deres rolle som lærere for elever med ikke-vestlig er viktig for både elever og foreldre med ikke-vestlig bakgrunn. Deres tilstedeværelse i skolen gjør en forskjell for disse elevene på grunn av den interkulturelle kompetansen de besitter og at de blir ansett som rollemodeller av foreldre og elever.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleLærere med ikke-vestlig bakgrunn i møte med elever med ikke-vestlig bakgrunnen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeMSAM613en_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse 4.0 Internasjonal