dc.contributor.author | Hadizadeh, Giliana | |
dc.date.accessioned | 2022-04-22T06:59:06Z | |
dc.date.available | 2022-04-22T06:59:06Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2992126 | |
dc.description | MSAM613 Master i Samfunnsfagdidaktikk Institutt for pedagogikk, religion og samfunnsfag | en_US |
dc.description.abstract | Denne studien har tatt utgangspunkt i hvordan lærere med ikke-vestlig bakgrunn reflekterer og opplever deres samhandling med elever med ikke-vestlig bakgrunn i skolen. I tillegg til disse lærernes refleksjoner og møter med foreldrene til elevene med ikke-vestlig bakgrunn, og forskjellene mellom lærere med ikke-vestlig bakgrunn og etnisk norske lærerkolleger i møte med elever og foreldre med ikke-vestlig bakgrunn. Oppgavens problemstilling lyder slik:
Hvordan opplever lærere med ikke-vestlig bakgrunn deres møter med elever med ikke-vestlig bakgrunn i skolen?
For å besvare problemstillingen tar oppgaven utgangspunkt i to forskningsspørsmål: 1) Anser lærere med ikke-vestlig bakgrunn seg som rollemodeller for elever med ikke-vestlig bakgrunn grunnet lignende bakgrunn? 2) Har lærere med ikke-vestlig bakgrunn en annen forståelse for elever og foreldre med ikke-vestlig bakgrunn som etnisk norske lærere ikke besitter?
I teorikapitlet benyttes litteratur om interkulturell kompetanse, kunnskap, kulturelt responderende lærere og teori om rollemodellering. Det metodiske grunnlaget er hovedsakelig basert på 6 semistrukturerte intervju med lærere med ikke-vestlig bakgrunn. For å vise til en kontrast er det også blitt gjort intervjuer med 4 etnisk norske lærere, men dette er kun for å sammenligne svarene deres med svarene til lærere med ikke-vestlig bakgrunn. Stemmene og meningene til lærere med ikke-vestlig bakgrunn er både utgangspunkt og hovedfokuset til studien da det ikke er gjort mye forskning på dem i Norge, i motsetning til etnisk norske lærere i møte med elever med annen bakgrunn. I intervjuene prates det om lærerne med ikke-vestlig bakgrunn sitt forhold til elever og foreldre med ikke-vestlig bakgrunn, om de anser seg selv som rollemodeller for elever med ikke-vestlig bakgrunn og om de besitter en annen forståelse for elever og foreldre med ikke-vestlig bakgrunn.
Alle informantene med ikke-vestlig bakgrunn anser seg selv som rollemodeller for elever med ikke-vestlig bakgrunn og mener de besitter en annen forståelse for elever og foreldre med ikke-vestlig bakgrunn som etnisk norske lærere ikke besitter. Lærere med ikke-vestlig bakgrunn gir utrykk for at deres rolle som lærere for elever med ikke-vestlig er viktig for både elever og foreldre med ikke-vestlig bakgrunn. Deres tilstedeværelse i skolen gjør en forskjell for disse elevene på grunn av den interkulturelle kompetansen de besitter og at de blir ansett som rollemodeller av foreldre og elever. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Høgskulen på Vestlandet | en_US |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.title | Lærere med ikke-vestlig bakgrunn i møte med elever med ikke-vestlig bakgrunn | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.description.localcode | MSAM613 | en_US |