Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorEgeland-Eriksen, Torbjørn
dc.contributor.authorMelkevik, Stian
dc.date.accessioned2015-07-30T08:05:07Z
dc.date.available2015-07-30T08:05:07Z
dc.date.issued2015-07-30
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/293889
dc.description.abstractGruppen har i løpet av denne rapporten undersøkt mulige energisystemer for et ubemannet overflatefartøy (USV) som sammen med tilhørende autonome undervannsfarkoster (AUV) skal utgjøre et «Subsea Survey System». Nærmere utgreiing ble utført på 4 forskjellige systemer: et helelektrisk system og 3 forskjellige hybridsystem. Hybridsystemene er brenselcelle/batteri, dieselelektrisk og naturgass/batteri. Brenselcelle/batteri hybridsystem ble valgt ut som endelig energisystem. Det ble så laget en mest mulig komplett og detaljert teoretisk modell for det valgte systemet. I alle faser ble det innhentet informasjon fra vitenskapelige artikler og produsenter av forskjellige komponenter. Det ble også gjort egne tekniske beregninger, og konseptuelle tegninger for oppbygning og virkemåte for energisystemet ble laget. I tillegg ble alle alternativene vurdert i forhold til virkningsgrad, effekt på miljøet, levetid, pålitelighet, rekkevidde og økonomi. Det ble også lagt vekt på om teknologien er fremtidsrettet. Brenselcelle/batteri energisystemet ble valgt pga. de potensielle fordelene i forhold til energimengde, rekkevidde, fleksibilitet, miljøvennlighet, og fremtidsrettet teknologi. Hovedutfordringene med dette systemet pr. i dag er kostnader, pålitelighet og levetid. Disse utfordringene vil imidlertid etter all sannsynlighet reduseres i løpet av de neste årene, og kanskje til slutt bli fordeler i stedet for ulemper. Dette avhenger naturligvis av teknologisk utvikling, og dette er direkte avhengig av økonomisk satsing på forskning og utvikling innen brenselcelleteknologi, batteriteknologi, i tillegg til produksjon, lagring og distribusjon av hydrogen. Det er også store rom for forbedringer av den totale virkningsgraden til systemet. Dette vil også avhenge av de ovennevnte faktorene, samt forskning og utvikling innen elektriske komponenter, styringssystemer og tilleggskomponentene til brenselcellene. Av disse er det luftkompressorene som «stjeler» mest energi. Resultatene gruppen kom frem til for brenselcelle/batteri energisystemet var positive i forhold til energimengde, rekkevidde, redundans, og fleksibilitet i forhold til effektvariasjoner. I tillegg benytter systemet særdeles fremtidsrettet teknologi, og det viser stort potensial i forhold til miljøvennlighet. Nøyaktige kostnadsoverslag er ikke mulig med den tilgjengelige informasjonen, men det vil trolig være et relativt dyrt system. Gruppen konkluderer med at resultatene viser at brenselcelle/batteri energisystemet har et stort potensial på en rekke områder, og at videre arbeid, forskning og utvikling av dette systemet kan gi veldig positive resultater. Denne rapporten er rent teoretisk, og tilgjengelig informasjon og tid er begrenset. Det kan derfor med fordel utføres videre arbeid fra grunnlaget som denne rapporten danner, hvor resultatene kan testes og utfylles med ny informasjon, og aller helst praktiske tester. I kapittel 10 gis det et forslag til en trinnvis plan for videre arbeid med brenselcelle/batteri energisystemet. I tillegg diskuteres mulighetene som kan ligge i å designe en større versjon av fartøyet som omhandles i denne rapporten. En større versjon vil kunne tåle tøffere sjø- og vindforhold, i tillegg til å kunne behandle større AUV’er. Dette bekreftes også av fartøyets designer, Stefano Brizzolara ved MIT Sea Grant. Et større fartøy vil naturligvis utvide rekkevidden og bruksområdet til hele «Survey» systemet, og burde følgelig være av stor interesse for den norske olje- og gassindustrien, eller andre som driver «Subsea» aktivitet i havområder med store avstander og relativt tøffe sjø- og vindforhold.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectMaskinnb_NO
dc.subjectIngeniørnb_NO
dc.titleAlternative energisystemer for ubemannet overflatefartøy (USV) med tilhørende autonome undervannsfarkoster (AUV)nb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel