Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBorchgrevink, Mette Irene
dc.date.accessioned2015-06-29T07:44:32Z
dc.date.available2015-06-29T07:44:32Z
dc.date.issued2015-06-29
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/285870
dc.description.abstractI denne studien undersøkte jeg en gruppe nyankomne minoritetsspråklige elevers tilgang til- og bruk av IKT på skolen og i fritiden. Målet med studien var å finne ut om disse ungdommene disponerte egen pc og mobiltelefon med Internett (om de var digitalt inkluderte) og om bruk av disse verktøyene kunne hjelpe dem til å mestre livene sine sosialt og faglig. Resultatene fra studien kunne brukes i veiledning og/ eller for å planlegge og gjennomføre opplæringstilbud/ læringsaktiviteter med vekt på mestring og utvikling av grunnleggende digitale ferdigheter for denne gruppen elever. Tidligere forskning på feltet viste at IKT var mye brukt blant innvandrere og etniske minoriteter, men at det fantes digitale skiller. Digitale skiller hang blant annet sammen med sosiale og kulturelle forhold som geografi/ hvor i verden man hadde vokst opp, økonomi, skolegang, kjønn, alder, etc. NOU 2010:7 Mangfold og mestring viste at en stor andel minoritetsspråklige elever strevde med å nå aktuelle læringsmål og stod i fare for å droppe ut av videregående skole, med de konsekvensene det hadde for muligheter for arbeid og i forhold til helse og velferd. Av tiltak som ble foreslått var blant annet økt bruk av IKT for denne gruppen elever. Internasjonal forskning på feltet viste at tilgangen til IKT var blitt stadig bedre blant innvandrere og etniske minoriteter. Særlig god var tilgjengeligheten til mobiltelefoner. Så godt som alle hadde mobiltelefon. Forskningen viste at det fantes digitale skiller med hensyn til bruk. Bruk hang sammen med utdanning og sosioøkonomiske forhold. Det var også skiller mellom kjønn. Nyere forskning har også konsentrert seg om bruk av IKT for deltakelse i sosiale nettverk. Denne forskningen viste at ungdom kunne lære språk og utvikle faglige - og digitale ferdigheter ved å kommunisere med ulike mennesker i nettverkene sine, chatte med folk, delta i rollespill på nettet med mer. Denne studien bygget på sosiokulturelle perspektiver på læring og utvikling, med særlig vekt på mestringsperspektivet. Jeg la vekt på elementer fra Vygotskys, Bakhtins, Wengers og Sommerschilds perspektiver. I denne studien var jeg opptatt av både digitale ferdigheter og mestring.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectIKTnb_NO
dc.titleHele prosjektet på Wikipedia: Sent ankomne minoritetsspråklige ungdommer lærer med IKTnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel