dc.description.abstract | Den overordnede problemstillingen for masterstudiet er ”Hvordan forholder et utvalg
ungdomsskolelærere seg til elevenes opplæring av digital kildekritikk?”. Internett utgjør
en økende andel av elevenes hverdag, og stiller parallelt økende krav til informasjonskompetanse
og det å forstå internett (”internet- literacy”). Klassiske begrep som
”danning” og læreplan” er benyttet sammen med nyere begrep ”digital kompetanse” og
”informasjonskompetanse” for å få innsikt i hvordan lærerne beskriver og reflekterer
over god digital kildekritikk. Videre er det undersøkt hvordan lærerne forholder seg til
ferdighetsområdene av ”Tilegne og behandle” (nivå 3, 4 og 5) og ”Produsere og
bearbeide” (nivå 4) som beskrives i Digitale ferdigheter som grunnleggende
ferdigheter» (Udir, 2012).
Den kvalitative datainnsamlingen har foregått gjennom semistrukturerte intervjuer med
seks ungdomsskolelærere fra tre ulike skoler. Ved å reflektere over fiktive situasjoner,
og med nylige erfaringer fra ulike elevprodukt har lærerne vist hvordan de forholder seg
til ferdighetskravene i «Rammeverk for grunnleggende ferdigheter» (Udir, 2012).
Lærerne støtter opp om viktigheten rundt digital kildekritikk, på tross av en noe
tradisjonell tolkning av begrepet. Å forstå internett ved å opparbeide en analytisk
kompetanse fremheves som viktig for elevenes digitale kildekritikk. Dette vektlegges
derimot ulikt blant de forskjellige lærerne. Fokus og tilrettelegging for å utvikle
elevenes digitale kildekritikk er også svært personavhengig, hvor lærerens
undervisningsfag ser ut til å være en avgjørende faktor. Av datamaterialet kan det se ut
til at lærere som underviser norskfaget forventes å ta hovedansvaret for opplæringen i
digital kildekritikk.
Eksemplifisering av god informasjonsbehandling, hyppige tilbakemeldinger og
konkrete tips om relevante kilder er populære metoder for læring blant lærerne. Videre
kan det se ut til at lærerne har et sett med forhåndsbestemte kilder de opplever som
troverdige og sikre i faglige sammenhenger, og ber elevene henvise til disse i
skolearbeidet. Informantene i denne undersøkelsen representerer ulike opplevelser av
Rammeverket. Flere av informantene reagerer på beskrivelser i Rammeverket som
oppfattes som utydelige. De savner en felles begrepsforståelse og konkrete beskrivelser.
Ferdighetskravene oppleves som et positivt tiltak for å bedre elevens
informasjonskompetanse, men hvorvidt elevens digitale kildekritikk faktisk er i fokus er
svært variabelt fra lærer til lærer. | nb_NO |