dc.description.abstract | I
opplæringslova
§9a-‐4
står
det
at
Skolen
skal
aktivt
drive
eit
kontinuerleg
og
systemisk
arbeid
for
å
fremje
helsa,
miljøet
og
tryggleiken
til
elevane,
slik
at
krava
i
eller
i
medhald
av
dette
kapitlet
blir
oppfylte.
Skoleleiinga
har
ansvaret
for
den
daglege
gjennomføringa
av
dette.
Arbeidet
skal
gjelde
det
fysiske
så
vel
som
det
psykososiale
miljøet
(Kunnskapsdepartementet,
2014).
Det
er
lovfesta
at
ein
i
skulen
skal
fremje
både
fysisk
og
psykisk
helse.
I
skulen
har
ein
timar
med
kroppsøving
for
å
trene
den
fysiske
helsa,
men
kva
med
timar
for
å
trene
psykisk
helse?
For
det
finnes
mange
virkemidler,
blant
annet
forebygging
og
åpenhet.
Selvsagt
finnes
det
flere
veier
til
målet.
Men
en
av
veiene
handler
om
å
skape
større
åpenhet
om
psykiske
lidelser.
Om
å
senke
terskelen
for
hva
det
er
mulig
å
prate
om,
for
hva
det
er
mulig
å
oppleve
uten
å
drukne
i
skam.
Et
virkemiddel
vi
må
vurdere,
er
å
innføre
psykisk
helse
som
felles,
obligatorisk
fag
i
barne-‐
og
ungdomsskolen
(Mathiesen,
2015,
avsn.
4).
Det
fins
ulike
program
som
kan
bli
brukt
som
førebyggjande
psykisk
helsearbeid.
Nokre
av
desse
er
Psykologisk
førstehjelp
(PF),
Zippys
venner
og
Positiv
åtferd,
støttande
læringsmiljø
og
samhandling
(PALS).
Problemstillinga
er
som
fylgjer:
-‐ Korleis
kan
ein
bruke
ulike
program
som
førebyggjande
psykisk
helsearbeid
i
skulen? | nb_NO |